اقتصادنیوز: پزشکیان پیش از عزیمت به پاکستان گفت: در این سفر، تبادلاتی که در حوزههای تجاری، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی، نظامی و همچنین صلح و امنیت دنبال میشود، محور گفتوگوها و رایزنیهای مشترک خواهد بود.
اقتصادنیوز: پزشکیان پیش از عزیمت به پاکستان گفت: در این سفر، تبادلاتی که در حوزههای تجاری، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی، نظامی و همچنین صلح و امنیت دنبال میشود، محور گفتوگوها و رایزنیهای مشترک خواهد بود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز سه شنبه ۲ خرداد ماه در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.
بقائی در ابتدا درباره ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر آغاز گفتگوهای هستهای و عزیمت بازرسان به تهران گفت: ما نه دیداری با گروسی داشتیم و نه برنامهای برای بازرسی آژانس از تاسیسات آسیب دیده هستهای ناشی از تجاوز آمریکا و رژیم صهیونیستی داریم. در این خصوص هیچ شیوه نامهای وجود ندارد. ما روال جاری را بر اساس انپیتی ادامه خواهیم داد.
در خصوص قطعنامه شورای حکام از کشورهایی که مسئولانه با آمریکا و اروپا همکاری نکردند تشکر میکنم. رای منفی روسیه، چین و نیجر خیلی مسئولانه بود، متاسفانه برخیها هم رای مثبت دادند. این رفتار دوگانه حتما قابل قبول نیست.
وی درباره نحوه خرج کردن اموال بلوکه شده ایران و ادعاهای آمریکا در این خصوص گفت: برای ما جالب است که فلسفه و هدف جنگ که از بین بردن تمدن ایران و فروپاشی ایران است تبدیل به ثروتمند کردن کشاورزان آمریکا شده است. ما در رابطه با اموال هر طور که به صلاح کشور باشد تصمیم میگیریم.
در مورد خرید کالا، وزارت کشاورزی هر آنطور که تشخیص دهد محدودیت ندارد. آقای همتی درباره سایر موارد هم مشخصا در زمینه هزینه کرد از داراییهای مسدود شده ایران توضیحاتی دادند. مهم این است که اموال مسدود شده ایران در دسترس برای استفاده آزادانه است و هرطور که تشخیص دهد مصرف میکند.
سخنگوی وزارت خارجه درباره نقش کشورهای اروپایی در مذاکرات و توافق نهایی گفت: اروپاییها به دلیل رفتارشان در این دو سال خودشان را به حاشیه راندند. در جریان موسوم به اسنپ بک طرف اروپایی هیچ تلاشی از خود نشان نداد و رفتار غیرمسئولانه داشتند. دنیا شاهد این است، اروپا اگر خواهان نقش است باید رویکرد خودش را تغییر دهد. با نقزنی قرار نیست جایگاه اروپا ارتقا پیدا کند.
وی درباره عدم حضور ایران در نشست چهارجانبه در سوئیس گفت: جلسه چهارجانبه با ایران و آمریکا و دو میانجی یک ساعت و نیم ادامه پیدا کرد و قرار شد با وقفه نیم ساعته ادامه پیدا کند، اما در همین فاصله با تهدیدات آمریکا مواجه شدیم و نشست چهارجانبه تشکیل نشد و ادامه مذاکرات با میانجیها صورت گرفت. ما هیچ تماس مستقیم دیگری با آمریکا نداشتیم. مصحلت این بود از طریق میانجی به تبادل پیام ادامه دهیم.
وی در پاسخ به تسنیم درباره واحد جلوگیری از منازعه در لبنان و تفاهم برای خروج نیروهای صهیونیستی از لبنان گفت: ما از ابتدای تفاهم آتش بس تا به امروز شاهد تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان بودهایم. توقف جنگ در لبنان جزو لاینفک اجزای یادداشت تفاهم و آتش بس بود.
تعهد آمریکا کاملا روشن است و هیچ بهانهای قابل پذیرش نیست. سازوکاری که تفاهم شد با حضور طرفین یعنی آمریکا و ایران و میانجی گران، دولت لبنان بر حسن اجرای بند یک یادداشت تفاهم نظارت میکند و از بروز برخورد نظامی جلوگیری میکند. درباره جزئیات باید بیشتر کار شود و موضوع پیچیدهای است. درباره طرفهای ذی مدخل باید توضیحات بیشتری داده شود.
بقائی درباره معافیت برای فروش نفت ایران گفت: مجوز دیروز توسط وزارت خزانه داری آمریکا صادر شد و از همان اول که صادر شد قابلیت اجرا دارد.
وی درباره پیگیری نقش برخی کشورها در حمله به ایران گفت: ما شواهد و ادله کافی داریم تا اثبات کنیم برخی کشورهای منطقه در جریان تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی به ایران نقش فعالانه داشتند. این را حتما مستندسازی میکنیم و مطالبه میکنیم. اینکه برخیها به مشارکت این کشورها صحه گذاشتند مسئولیت آنان را سنگینتر میکند. اقدام آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران کاملا غیرقانونی بود و هر کسی که در اختیار گذاشتن فضای کشور خود مشارکت کرده حتما مسئولیت خواهد داشت.
سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای بحث موشکی در مذاکرات سوئیس گفت: موضوع موشکی و توانمندیهای دفاعی ایران اصلا بحث مذاکراتی نبوده و هیچوقت هم نخواهد بود.
وی در واکنش به ادعای فرانسه برای نقش داشتن در برنامه هستهای ایران و حضور در توافق نهایی گفت: این حرفها لاف در غریبی است. متاسفانه برخی کشورهای اروپایی عادت کردهاند که از یک سو خودشان را به حاشیه برانند و از طرف دیگری هر روندی راه میافتد در صدد کارشکنی برمیآیند. این رفتارها زیبنده فرانسه نیست. فرانسه اگر میخواهد نقشی داشته باشد باید حتما در رویکرد خودش تجدیدنظر کند و به جای این اظهارات رویکرد مثبت در تحولات منطقه ما داشته باشد.
بقائی درباره میزان پولهای بلوکه شده و نقش قطر برای در دسترس قرار گرفتن آنها گفت: مهم برای ما این است که به داراییهای به ناحق مسدود شده ایرانیان دسترسی داشته باشیم. اینکه جزئیات به چه شکل و چه نحوی است تعهد آمریکا است. آن چیزی که به ما ارتباط پیدا میکند اطمینان از ایفای تعهد طرف مقابل است.
سخنگوی وزارت خارجه درباره خروج رسانهها از نشست چهارجانبه و عدم حضور ایران در نشست خبری گفت: ما برای کار رسانهای و تبلیغاتی نرفته بودیم. این نشست برای پیگیری اجرای تعهدات طرف مقابل بود و هرآنچه که باعث شود هدف اصلی تحت شعاع قرار بگیرد ضرورت ندارد و احساس کردیم نیاز به چنان برنامههای رسانهای نیست.
وی در واکنش به گزارشها درباره مخالفت مردم آمریکا با جنگ علیه ایران گفت: این جنگ مشخص است تحمیلی است، که آمریکا و رژیم صهیونیستی بر مردم ایران و منطقه تحمیل کردند. لذا اینکه مردم آمریکا خواستار پایان این جنگ باشند و از اقدام دولتمردانشان حمایت نکنند امر طبیعی است. نه فقط مردم آمریکا بلکه کل دنیا مخالفت خودش را با اقدامات آمریکا اعلام کرده است.
بقائی درباره رایزنی درباره هستهای و تحریمها گفت: موضوع هستهای در کنار رفع تحریمها دو موضوعی است که قرار است در بازه زمانی ۶۰ روز بررسی شود. اما طبق یادداشت تفاهم آغاز مذاکره در این خصوص منوط به اجرای برخی بندهای یادداشت تفاهم است. ما تلاش میکنیم همه بندهای یادداشت تفاهم محقق شود.
در سوئیس به غیر از بیان مواضع کلی ما هیچ گفتگویی درباره جزئیات برنامه هستهای نداشتیم. آنان مواضع خود را بیان کردند و ما پاسخ مقتضی دادیم. باید ببینیم وضعیت اجرای یادداشت تفاهم به چه سمتی میرود.
وی درباره احتمال برگزاری نشست با همسایگان گفت: ما با کشورهای منطقه به عنوان همسایگان دائمی باید سازوکاری مبتنی بر اعتماد متقابل برای اطمینان از امنیت مشترک منطقه ایجاد کنیم. ما قبلا هم پیشنهاد داده بودیم که گفتگو صورت بگیرد. ما از هر پیشنهادی که برای امنیت منطقه باشد و بدون حضور نیروهای خارجی باشد، استقبال میکنیم و آماده هستیم.
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص عدم اجرای تعهدات از سوی آمریکا و ضمانت این امر گفت: ما از همه ابزارها برای اطمینان از ایفای تعهدات طرفین استفاده کردیم. طرف ما بر اساس یادداشت تفاهم، دولت آمریکا است و ما تاکید کردیم تعهد در برابر تعهد و اگر اجرا نکنند نباید انتظار داشته باشند ایران یک سویه به تعهداتش عمل کند. امیدواریم نشست سوئیس گام موثری در اجرای بندهای یادداشت تفاهم باشد.
وی در خصوص تضمینهای آمریکا برای اجرای تعهدات و بحث رفع تحریمها گفت: آنچه که دیروز صادر شد مجوز لازم برای فروش نفت و مشتقات نفتی و پتروشیمی همراه با لوازم کار است. یعنی باید مسائل ایمنی و بانکی هم رعایت شود. درباره سایر تحریمها قرار است در بازه زمانی ۶۰ روز صحبت کنیم. تعهدات آمریکا مشخص است یعنی رفع تحریمهای اولیه، ثانویه، شورای امنیت و شورای حکام که باید در روزهای آینده صحبت کنیم.
بقائی درباره سفر قالیباف به چین گفت: در مورد سفر ایشان به چین باید از مجلس سوال باشد. اصل موضوع وجود دارد و قرار است چنین سفری صورت گیرد اما مجلس اظهارنظر میکند. دغدغه ایران حفظ و تامین منافع ملت ایران است. هم در حوزه هستهای و هم رفع تحریمها خیلی صحبت شده است و ابهامی وجود ندارد که ایران از مجرای دیپلماسی به دنبال تامین چه موارد و حقوقی است.
سخنگوی وزارت خارجه درباره کارگروه پیگیری آزادسازی امول بلوکه شده گفت: ما کارگروهی برای نظارت و اجرای تعهدات طرف مقابل داریم، اما درباره اموال مسدود شده باید دسترسی آزادانه داشته باشیم به نحوی که بانک مرکزی تشخیص دهد برای خرید کالاهای مدنظر.
بقائی درباره صندوق بازسازی ایران گفت: در مورد ابعاد مختلف این موضوع در نشست سوئیس صحبت شد، از قبل هم صحبت شده بود. این موضوع جزئیات زیادی دارد و بخشی از آن صحبت شده و ادامه دارد. باید طی هفتههای آینده به جمعبندی برسیم.
وی درباره نقش عمان در مدیریت تنگه هرمز گفت: عمان و ایران هر دو کشور ساحلی تنگه هرمز هستند. برای تردد ایمن کشتیها باید هماهنگی بین دو کشور صورت بگیرد. در جریان سفر آقای قالیباف به مسقط این موضوع مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
بقائی درباره تدابیر حضور افغانستانیها در مراسم تشییع پیکر رهبر انقلاب گفت: ما انتظار داریم تعداد زیادی از مردم افغانستان در این مراسم شرکت کنند و تدابیر لازم از سوی سفارت ایران در کابل انجام شده است.
وی درباره آینده روابط با کشورهای منطقه گفت: آینده منطقه و روابط ما با کشورهای منطقه نمیتواند بدون تاثیرپذیری از تحولات منطقه باشد. ما از رفتار برخی کشورهای منطقه و همدستی با طرفهای متجاوز آسیب زیادی متحمل شدیم و این در خاطر ایرانیان باقی میماند. متاسفانه برخی امکانات و حمایتهای خود را در اختیار طرف متجاوز قرار دادند.
ما اصرار داریم روابط بین کشورهای منطقه بر اساس حسن همجواری و رعایت حاکمیت ملی همه طرفها باشد، اما از طرف دیگر تجربه تلخ حمایت از تجاوزات به ایران را نمیتوانیم فراموش کنیم و حتما در روابط آینده در نظر داریم.
وی درباره تعهد آمریکا برای عدم حمله به ایران و وضعیت نیروهای آمریکایی در منطقه گفت: دو تعهد مشخص است. یکی اینکه تا ظرف ۳۰ روز پس از توافق نهایی نیروهای نظامی آمریکا باید از محیط پیرامونی ایران خارج شوند. این را باید در حین گفتکوها بحث کنیم.
تعهد دیگر این است که در بازه زمانی مذاکرات به هیچ عنوان به نیروهای خود در منطقه اضافه نکند. ما به دقت رصد میکنیم و باید راجع به جزئیات و ابعادش به جمعبندی برسیم.
بقائی درباره آخرین وضعیت چهار تبعه ایرانی بازداشت شده در کویت گفت: دولت کویت موظف است اجازه دسترسی کنسولی به شهروندان ایرانی بدهد و سفارت ما مستمر پیگیر این اتباع دستگیر شده است و بی توجهی کویت به مسئولیتش نسبت به حقوق بینالملل جای تاسف دارد.
سخنگوی وزارت خارجه درباره حضور هیات ایرانی در عمان گفت: این سفر دوجانبه است و در راستای تقویت مناسبات ایران و عمان است. رابطه ما با عمان ممتاز است. موضع عمانیها در تجاوز به ایران مسئولانه بود و ما قدردان این رویکرد مسئولانه هستیم.
عمان نقش ویژهای در کاهش تنش در منطقه داشته و این از جهت اقداماتشان قابل تقدیر است. در خصوص تنگه هرمز عمان به عنوان کشور ساحلی نقش مشخصی دارد و قرار است درباره مدیریت تنگه هرمز گفتگو شود.
وی در واکنش به اظهارات ونس مبنی بر رفتار گیج کننده ایران در مذاکرات گفت: ما هدفمان از این سفر پیگیری اجرای تعهدات طرف مقابل بود و از ابتدا بنا نداشتیم که وارد روندهایی شویم که صرفا اصل موضوع را تحت شعاع قرار میدهد.
بقائی درباره سفر رئیس جمهور به پاکستان گفت: سفر رئیس جمهور به پاکستان سفر به یک کشور دوست است. ما با پاکستان به ویژه نقشی که ایفا کرده در میانجیگری، دارای روابط مهمی هستیم. در گذشته مقامات پاکستانی سفرهای زیادی به ایران داشتند و این سفر در راستای پاسخ به سفر قبلی مقامات پاکستانی است.
وی درباره نحوه کارکرد کمیته عالی برای اجرای یادداشت تفاهم گفت: ما دیروز مذاکرات فنی را به ریاست آقای غریب ابادی ادامه دادیم و فعلا با تشکیل چهار گروه تفاهم شده تا بر اجرای یادداشت تفاهم رصد داشته باشند. کمیته عالی شامل نمایندگان ایران و آمریکا و دو کشور میانجی است. کارگروههای پایینتر هم کارهای خودشان را از دیروز شروع کردند و هر وقت لازم باشد جلسه خواهند داشت.
بقائی درباره سازوکار امنیتی در منطقه گفت: هر سازوکاری باید بر مبنای نظر کشورهای منطقه صورت بگیرد. حضور آمریکا ثابت شده چه بلاهایی برای منطقه دارد و حضور نظامی آمریکا صرفا در راستای تفرقه و جدایی عمل میکند. باید در نظر داشت آزموده را آزمودن خطاست.
وی درباره نحوه اجرایی شدن یادداشت تفاهم گفت: ما همزمان همه بندها را مدنظر داریم، از بند یک تا چهارده. این جور نیست که مرحله بندی کنیم اما برخی بندها مانند یک، چهار، پنج و یازده به نوعی پیش شرط شروع مذاکرات برای توافق نهایی است.
بقائی درباره پیگیری ابعاد حقوقی تجاوز آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت: یادداشت تفاهم برای خاتمه جنگ است. ما از همه ابزارها برای پیگیری اجرای عدالت درباره تک تک ایرانیان که در دو جنگ اخیر جانشان را از دست دادند، استفاه میکنیم. این موضوع مجزایی است که در مسیر خودش از همه جهات پیگیری شود.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، امیر احمدرضا پوردستان، رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش با اشاره به اینکه دکترین نظامی ایران از حالت دفاعی به دکترین تهاجمی تغییریافته است، تاکید کرد: در دکترین تهاجمی، عملیات پیشدستانه نیز تعریف شده است و چنانچه مصلحت نظام ایجاب کند، ممکن است با انجام عملیاتهای پیشدستانه در عرصههای ناشناخته، دشمن را بهشدت غافلگیر کنیم.
وی افزود: نیروهای مسلح هنوز بخش مهمی از توانمندیهای خود را عملیاتی نکردهاند و دشمن میداند که در صورت ارتکاب هرگونه خطایی، با پاسخی فراتر از مرزها و تنگه هرمز مواجه خواهد شد.
پوردستان در تحلیل نبردهای اخیر (جنگهای ۱۲ روزه و ۴۰ روزه) اظهار داشت که جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت یک جنگ کاملاً نابرابر را در برابر ائتلافی «عبری، غربی و عربی» به سرکردگی آمریکا را با موفقیت پشت سر گذاشتند.
رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش مهمترین نشانه پیروزی در این نبردها را درخواست آتشبس از سوی دشمن دانست و یادآور شد: در تاریخ جنگها، همواره کشوری که در حال شکست است درخواست آتشبس میدهد. ایستادگی رزمندگان ما با وجود ۴۶ سال تحریم همهجانبه، استیصال دشمن را به دنبال داشته و رجزخوانیهای امروز مقامات آمریکایی نیز نه از سر قدرت، بلکه ناشی از همین استیصال و قرارگرفتن دنیا در پیچ تاریخی افول آمریکاست.
امیر پوردستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات لبنان از آمادگی کامل ایران برای دفاع از مردم لبنان خبر داد.
وی تصریح کرد: در مقطع یکماهه اخیر، ما چند نوبت تا پای جنگ با رژیم صهیونیستی رفتیم؛ لانچرها آماده و دستها روی ماشه بود تا در صورت عدم عقبنشینی اسرائیل، جنگ آغاز شود.
به گفته رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش، تهدیدات قاطع ایران سبب شد تا آمریکا برای جلوگیری از گسترش جنگ، به رژیم صهیونیستی برای توقف تجاوزات به جنوب لبنان فشار بیاورد.
امیر پوردستان در پایان با اشاره به لفاظیهای چهرههایی نظیر ترامپ، پاسخگویی به این اظهارات سیاسی را وظیفه دیپلماتها دانست، اما تأکید کرد که نیروهای مسلح با رصد دقیق واقعیتهای میدانی، پاسخهای متناسب و عملیاتی را آماده کردهاند.
وی همچنین نقطه قوت بازدارندگی کشور را وحدت ناگسستنی «ارتش و سپاه» عنوان کرد و افزود: این همدلی که از سال ۱۳۶۰ پایهگذاری شده، امروز به شکلگیری یک نیروی واحد، منسجم و قدرتمند انجامیده است که با دست بلند خود قادر است هر تهدیدی را در هر جغرافیایی خنثی کرده و دشمن را از اقدام خود پشیمان کند.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، یک منبع آگاه در گفتگو با المیادین مدعی شد که سید عباس عراقچی وزیر خارجه ایران روز یکشنبه آتی به بغداد سفر خواهد کرد.
وی اضافه کرد: قرار است در جریان این سفر در خصوص روند مذاکرات سوئیس و زمینه سازی مراسم تشییع رهبر شهید ایران رایزنی شود.
اقتصادنیوز: غریب آبادی گفت: بر اساس تفاهمات حاصله، مذاکرات آتی زیر نظر کمیته عالیرتبه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه کشورمان، معاون اول رئیس جمهور آمریکا، و نخست وزیران پاکستان و قطر انجام خواهد شد. همچنین، تصمیم گرفته شد تا چهار کارگروه خاتمه تحریم ها، هسته ای، بازسازی و توسعه اقتصادی، و نظارت و اجرا تشکیل شود.
صدای نوحه و سخنرانی از بلندگوهای هیئت محله علیآباد برازجان در کوچههای اطراف میپیچد. عزادارن کمکم از راه میرسند .چند جوان مشغول چیدن و مرتب کردن صندلیها و فرش ها هستند. عدهای از صبح در آشپزخانه گروه جهادی هیئت برای پخت نذری فعالیت کردهاند و چند متر آنسوتر، خادمان مراسم زبالههای بجامانده از مراسم را از اطراف هیئت جمعآوری میکنند.
همزمان با آغاز مراسمات عزاداری ماه محرم، موضوع مدیریت پسماندها و کاهش آثار زیستمحیطی این تجمعهای گسترده مردمی بار دیگر مورد توجه فعالان اجتماعی و محیط زیست قرار گرفته است. مراسمی که هر ساله با حضور گسترده مردم برگزار میشود و در کنار کارکردهای مذهبی و فرهنگی، پیامدهای اجتماعی و زیستمحیطی خاص خود را نیز دارد.
هیئتهای مذهبی در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور تنها محل برگزاری آیینهای عزاداری نیستند. این مجموعهها به واسطه ارتباط مستقیم با اقشار مختلف جامعه، در بسیاری از مواقع به یکی از کانونهای اثرگذار فرهنگی و اجتماعی تبدیل شدهاند و همین ویژگی، ظرفیت آنها را برای ترویج برخی رفتارهای مسئولانه اجتماعی افزایش داده است.
در سالهای اخیر برخی هیئتها تلاش کردهاند توجه به پاکیزگی محیط، مدیریت پسماند و رعایت مسائل بهداشتی را نیز در برنامههای خود مدنظر قرار دهند.
هیئت بنیهاشمی محله علیآباد برازجان یکی از این نمونههاست. هیئتی که بیش از ۲۵ سال سابقه برگزاری مراسم عزاداری دهه نخست محرم را دارد و به گفته مسئولان آن، موضوع نظافت و بهداشت محیط همواره بخشی از برنامههای اجرایی این مجموعه بوده است.
سید بهزاد گلچمن، مدیر این هیئت میگوید: «رعایت بهداشت و نظافت از سالها قبل در برنامههای هیئت قرار داشته است. در دوران شیوع کرونا نیز تلاش کردیم با تهیه ماسک، مواد ضدعفونیکننده و رعایت فاصلهگذاری، شرایط ایمنتری برای عزاداران فراهم شود.»
وی میافزاید: «پس از پایان مراسم، جمعآوری زبالهها و پاکسازی محیط اطراف هیئت از جمله اقداماتی است که به صورت مستمر انجام میشود. تلاش میکنیم فضای اطراف محل برگزاری مراسم در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد.»
اهمیت این موضوع زمانی بیشتر نمایان میشود که حجم پسماندهای تولیدشده در ایام محرم مورد توجه قرار گیرد. ظروف غذا، لیوانهای یکبارمصرف، بطریهای آب و سایر اقلام مصرفی، بخش قابل توجهی از زبالههای این ایام را تشکیل میدهند.
غلامرضا شاکری، فعال اجتماعی، معتقد است هیئتها به دلیل گستردگی مخاطبان خود میتوانند در حوزه فرهنگسازی نیز نقش مؤثری ایفا کنند.
وی اظهار کرد: «محرم یکی از گستردهترین عرصههای حضور مردمی در کشور است و هیئتها از این جهت ظرفیت قابل توجهی برای انتقال پیامهای فرهنگی و اجتماعی دارند. بسیاری از رفتارهایی که در چنین فضاهایی مورد توجه قرار میگیرد، میتواند در سطح جامعه نیز بازتاب پیدا کند.»
شاکری با اشاره به کارکردهای اجتماعی هیئتها میگوید: «مفاهیمی مانند مسئولیتپذیری اجتماعی، رعایت حقوق دیگران، پرهیز از اسراف و توجه به منافع عمومی، موضوعاتی هستند که میتوانند در کنار برنامههای مذهبی نیز مورد توجه قرار گیرند. هیئتها به دلیل ارتباط مستقیم با مردم، امکان تأثیرگذاری در این حوزهها را دارند.»
وی ادامه میدهد: «در گذشته شیوههای برگزاری اطعام و پذیرایی به گونهای بود که حجم پسماندهای تولیدی کمتر بود. امروز نیز میتوان با بازنگری در برخی رویهها، ضمن حفظ سنتهای موجود، از برخی هزینهها و اتلاف منابع جلوگیری کرد.»
این فعال اجتماعی نقش مداحان، سخنرانان، بانیان و خادمان هیئتها را در شکلگیری فرهنگ عمومی مؤثر میداند و میگوید: «هر اندازه که موضوع مسئولیت اجتماعی در برنامههای فرهنگی و مذهبی بیشتر مورد توجه قرار گیرد، امکان تأثیرگذاری آن در جامعه نیز افزایش خواهد یافت.»
در کنار این نگاه اجتماعی، فعالان محیط زیست بر ضرورت توجه به آثار زیستمحیطی مراسمهای پرجمعیت محرم تأکید دارند.
داریوش محبی، روزنامهنگار و فعال محیط زیست میگوید: «بخش قابل توجهی از پسماندهای تولیدشده در ایام محرم را محصولات پلاستیکی و ظروف یکبارمصرف تشکیل میدهند. این مواد در مدت کوتاهی تجزیه نمیشوند و ممکن است سالهای طولانی در طبیعت باقی بمانند.»
وی میافزاید: «بخشی از این پسماندها به مرور زمان به ذرات بسیار ریز تبدیل میشوند و میتوانند وارد خاک، منابع آب و در نهایت زنجیره غذایی شوند. به همین دلیل مدیریت صحیح این پسماندها اهمیت زیادی دارد.»
محبی با اشاره به برخی راهکارهای کاهش تولید زباله میگوید: «استفاده از ظروف چندبارمصرف، بهرهگیری از ظروف سازگارتر با محیط زیست در موارد ضروری و توجه به تفکیک پسماندها از جمله اقداماتی است که میتواند به کاهش آثار زیستمحیطی این مراسمها کمک کند.»
وی یکی دیگر از مسائل کمتر مورد توجه را پسابهای تولیدشده در آشپزخانههای بزرگ نذری عنوان میکند و میافزاید: «روغنهای مصرفشده، چربی باقیمانده از شستوشوی ظروف و برخی مواد شوینده در صورت دفع غیراصولی میتوانند موجب آلودگی خاک و منابع آب شوند. جمعآوری جداگانه روغنهای مصرفشده و دفع اصولی پسابها از جمله اقداماتی است که میتواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند.»
به گفته این فعال محیط زیست، نصب پیامهای آموزشی، استقرار مخازن تفکیک زباله، کاهش مصرف اقلام یکبارمصرف و جلب مشارکت عزاداران در حفظ پاکیزگی محیط از جمله اقداماتی است که در برخی هیئتها تجربه شده و میتواند در کاهش حجم پسماندها مؤثر باشد.
تجربه برخی هیئتهای مذهبی در برازجان نشان میدهد توجه به پاکیزگی محیط، مدیریت پسماند و رعایت اصول بهداشتی میتواند در کنار برگزاری مراسم عزاداری مورد توجه قرار گیرد. موضوعی که به اعتقاد فعالان اجتماعی و محیط زیست، با برنامهریزی و مشارکت بیشتر میتواند در هیئتهای بیشتری مورد توجه قرار گیرد و به بخشی از رویههای اجرایی این مراسمها تبدیل شود.
سه دره فصلی برازجان همچنان آبهایی را با خود حمل میکنند که قرار نبود هرگز در بستر یک رودخانه جاری شوند. آبهایی که مسیرشان از میان محلههای مسکونی میگذرد و در نهایت به سوی دشتهای پاییندست حرکت میکنند، در حالی که هنوز کسی نمیداند مسئول جلوگیری از این آلودگی دقیقاً چه نهادی است؟
در شرایطی که پژوهشهای علمی از تداوم روند گرمایش در جنوب کشور حکایت دارند، به نظر میرسد تأمین برق پایدار در استان بوشهر بیش از گذشته به ترکیبی از مدیریت هوشمند مصرف، توسعه نیروگاههای خورشیدی، ارتقای زیرساختهای انرژی و همراهی شهروندان وابسته باشد
امروز ایرانیان در آستانه یک انتخاب مهم قرار دارند. انتخاب میان بازتولید شکافهای گذشته یا استفاده از ظرفیت فوتبال برای تقویت انسجام ملی. در نهایت، تیم ملی فوتبال ایران نه متعلق به یک دولت است و نه وابسته به یک جریان سیاسی. این تیم، تیم ملت ایران است. تیمی که میلیونها ایرانی خود را در آن میبینند و موفقیتش را موفقیت ایران میدانند
گرمای ظهرهای بلند بوشهر مدتها ست شروع شده و سر چهارراه ها، کودکان بسیاری از ساعتها قبل کار روزانه خود را آغاز کردهاند. یکی سر چهارراههای مرکز شهر گل میفروشد، دیگری با بستهای دستمال کاغذی میان خودروها رفتوآمد میکند و کودکی دیگر لابد در کارگاهی دور از چشم رهگذران مشغول کاری است که تناسبی با سن و سالش ندارد. کودکانی که به جای نشستن پشت نیمکت مدرسه، بازی با همسالان و تجربه بیدغدغه دوران کودکی، ناچارند بخشی از بار معیشت خانواده را به دوش بکشند.
این تصویر تنها به بوشهر محدود نیست. پدیده کار ِکودک سالهاست به یکی از چالشهای اجتماعی در ایران و جهان تبدیل شده؛ پدیدهای که فراتر از یک مسئله اقتصادی، با سلامت روان، آموزش، امنیت اجتماعی و آینده یک نسل گره خورده است.
هر سال ۲۲خردادماه، روز مبارزه با کار کودک در تقویم خودنمایی میکند؛ روزی برای یادآوری میلیونها کودکی در سرتاسر جهان که هنوز از ابتداییترین حقوق خود محروماند.
بر اساس تازهترین گزارش مشترک سازمان بینالمللی کار و یونیسف، در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۳۸ میلیون کودک در جهان درگیر کار کودک بودهاند که از این میان، ۵۴ میلیون نفر در مشاغل خطرناک فعالیت میکنند؛ مشاغلی که سلامت، امنیت و رشد آنان را تهدید میکند. اگرچه این آمار نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته، اما جهان همچنان از تحقق هدف حذف کامل کار کودک فاصله دارد.
در ایران آمار دقیقی از تعداد کودکان کار وجود ندارد. کارشناسان معتقدند بخش قابل توجهی از این کودکان در اقتصاد غیررسمی فعالیت میکنند و به همین دلیل در آمارهای رسمی ثبت نمیشوند.
گزارشهای سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سالهای اخیر از شناسایی دهها هزار کودک کار و خیابان در کشور خبر دادهاند، اما فعالان اجتماعی بر این باورند که تعداد واقعی بسیار بیشتر از ارقام اعلامشده است.
بسیاری از این کودکان در کارگاههای کوچک، مشاغل خانگی، فعالیتهای کشاورزی، جمعآوری پسماند و سایر بخشهای غیررسمی اقتصاد مشغول به کار هستند.
در استان بوشهر نیز اگرچه آماری جامع و قابل استناد از تعداد کودکان کار منتشر نشده، اما مسئولان بهزیستی طی سالهای گذشته از شناسایی صدها کودک کار و خیابانی در طرحهای ساماندهی خبر دادهاند. با این حال کارشناسان تأکید میکنند که شمار واقعی این کودکان احتمالاً بیش از آمارهای شناساییشده است.
کارِ کودک تنها به خستگی جسمی و درآمد ناچیز محدود نمیشود. نخستین قربانی این پدیده، سلامت روان کودکان است.
هدی محمودی، کارشناس روانشناسی میگوید: «ورود کودک به چرخه کار در سنین پایین میتواند روند طبیعی رشد هیجانی و شخصیتی او را مختل کند. فشارهای اقتصادی، مسئولیتهای زودهنگام و تجربه تحقیر یا بیتوجهی در محیط کار، زمینه بروز اضطراب، افسردگی، کاهش عزتنفس و احساس ناامنی را فراهم میکند.»
به گفته او، بسیاری از کودکان کار در شرایطی رشد میکنند که ناچارند زودتر از سن طبیعی با دغدغههای بزرگسالان مواجه شوند. همین موضوع میتواند فرآیند شکلگیری شخصیت و هویت آنان را با اختلال مواجه کند.
محمودی ادامه میدهد: «اختلال در رشد هیجانی، دشواری در تنظیم احساسات، پرخاشگری یا انزوای اجتماعی از دیگر پیامدهای روانی کار کودک است. بسیاری از این کودکان به دلیل مواجهه با استرس مزمن، در تمرکز، برنامهریزی برای آینده و شکلگیری اعتماد به نفس دچار مشکل میشوند.»
کارشناسان حوزه سلامت روان معتقدند کودکانی که سالها در معرض فشارهای اقتصادی و اجتماعی قرار دارند، بیش از دیگران در معرض اختلالات اضطرابی و افسردگی در دوران نوجوانی و بزرگسالی قرار میگیرند.
یکی از مهمترین پیامدهای کار کودک، محرومیت از آموزش است. کودکانی که بخش عمده روز خود را صرف کار میکنند، یا از تحصیل بازمیمانند یا کیفیت آموزش آنان به شدت کاهش پیدا میکند.
محمودی در این باره میگوید: «دوری از مدرسه و محیطهای آموزشی تنها به معنای عقبماندن از درس نیست. مدرسه محلی برای یادگیری مهارتهای اجتماعی، تعامل با همسالان و رشد شناختی کودک است. محرومیت از این فضا میتواند فرصتهای شغلی و اجتماعی فرد را در آینده محدود کند.»
به گفته این کارشناس، فاصله گرفتن از روابط سالم با همسالان، احساس طردشدگی اجتماعی، کاهش مهارتهای ارتباطی و انزوای اجتماعی از دیگر پیامدهای محرومیت آموزشی در کودکان کار است.
جامعهشناسان نیز معتقدند کار کودک در بسیاری از موارد به بازتولید چرخه فقر منجر میشود. کودکی که از تحصیل بازمیماند، در آینده نیز فرصتهای شغلی کمتری خواهد داشت و احتمال گرفتار شدن او در فقر و آسیبهای اجتماعی افزایش مییابد.
یکی از ابعاد کمتر دیدهشده کار کودک، قرار گرفتن این کودکان در معرض انواع خشونت و سوءاستفاده است.
محمودی میگوید: «کودکان کار به دلیل حضور در محیطهای غیررسمی و فاقد نظارت، بیش از سایر کودکان در معرض خشونت جسمی، آزار روانی و حتی سوءاستفاده جنسی قرار دارند. آثار این آسیبها تنها به همان زمان محدود نمیشود و ممکن است سالها بعد نیز زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد.»
به گفته وی، تجربه خشونت میتواند باعث ترس مزمن، بیاعتمادی به دیگران، احساس شرم و گناه و حتی بروز علائم اختلال استرس پس از سانحه شود.
علاوه بر این، شرایط نامناسب کاری، تغذیه ناکافی، ساعات طولانی کار و نبود دسترسی مناسب به خدمات درمانی نیز سلامت جسمی کودکان را تهدید میکند.
ایران در سال ۱۳۷۲ به کنوانسیون حقوق کودک پیوست. بر اساس این کنوانسیون، کودکان حق دارند از آموزش، سلامت، رفاه و حمایت در برابر بهرهکشی اقتصادی برخوردار باشند.
همچنین قانون کار ایران، بهکارگیری افراد زیر ۱۵ سال را ممنوع کرده و برای اشتغال نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ سال نیز محدودیتهایی در نظر گرفته است.
از سوی دیگر، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان که در سال ۱۳۹۹ اجرایی شد، بهرهکشی اقتصادی از کودکان و بهکارگیری آنان در فعالیتهای زیانآور را از مصادیق کودکآزاری دانسته و برای آن مجازاتهایی تعیین کرده است.
با وجود این قوانین، کارشناسان معتقدند فاصله میان قانون و واقعیت همچنان قابل توجه است و بخش مهمی از کودکان کار در حوزههایی فعالیت میکنند که نظارت مؤثری بر آنها وجود ندارد.
بخش بزرگی از کودکان کار در خانوادههایی زندگی میکنند که با فقر، بیکاری، اعتیاد، طلاق یا سایر آسیبهای اجتماعی مواجه هستند.
محمودی معتقد است: «خانوادهها نقش مهمی در پیشگیری از کار کودک دارند. ایجاد محیطی امن، حمایت عاطفی و اولویت دادن به آموزش میتواند از ورود بسیاری از کودکان به بازار کار جلوگیری کند. البته نباید فراموش کرد که بسیاری از خانوادهها خود قربانی شرایط اقتصادی هستند و بدون حمایتهای اجتماعی توان مقابله با این وضعیت را ندارند.»
کارشناسان تأکید میکنند مقابله با کار کودک تنها با برخوردهای انتظامی یا جمعآوری کودکان از خیابان امکانپذیر نیست. کاهش فقر، ایجاد فرصتهای شغلی برای والدین، گسترش پوششهای حمایتی، توسعه آموزش رایگان و باکیفیت و تقویت خدمات اجتماعی از جمله راهکارهایی است که میتواند به کاهش این پدیده کمک کند.
در سالهای اخیر حضور بخشی از کودکان مهاجر افغان در میان کودکان کار، به یکی از موضوعات مورد بحث تبدیل شده است. با این حال کارشناسان معتقدند نسبت دادن پدیده کار کودک به یک گروه یا ملیت خاص، نگاهی سادهانگارانه و غیرواقعبینانه است.
محمودی در این باره میگوید: «در برخی مناطق، شرایط دشوار اقتصادی و محدودیتهای معیشتی برخی خانوادههای مهاجر میتواند احتمال ورود کودکان به بازار کار را افزایش دهد، اما ریشه اصلی این پدیده در فقر، نابرابری اقتصادی و ضعف نظامهای حمایتی است؛ همان عواملی که بسیاری از کودکان ایرانی را نیز به سمت کار سوق میدهد.»
کارشناسان حوزه رفاه اجتماعی نیز تأکید میکنند که راهحل این مسئله نه محروم کردن کودکان از خدمات آموزشی و حمایتی، بلکه گسترش حمایتهای اجتماعی برای تمامی کودکان ساکن کشور است.
کودک کار را نباید تنها در چهره پسربچهای که پشت چراغ قرمز گل میفروشد یا دخترکی که در مترو دستمال کاغذی عرضه میکند، خلاصه کرد. هر کودک کاری، روایت ناتمام یک فرصت از دسترفته است؛ فرصتی برای آموزش، رشد، بازی و تجربه زندگی در امنیت.
کار کودک، بیش از آنکه یک مسئله فردی باشد، نشانهای از شکافهای اقتصادی و اجتماعی جامعه است. شکافهایی که اگر ترمیم نشوند، پیامدهای آن تنها متوجه کودکان نخواهد بود، بلکه آینده جامعه را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.
روز جهانی مبارزه با کار کودک فرصتی است برای بازنگری در مسئولیتی که از خانواده آغاز میشود، به دولت میرسد و در نهایت همه جامعه را در بر میگیرد. زیرا کودکان قرار نیست نانآور باشند؛ آنها باید فرصت کودک بودن داشته باشند./ایسنا
شاید تعداد مغازهها در سالهای آینده باز هم بیشتر شود، اما آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد، تناسب میان توسعه فضاهای تجاری، نیاز واقعی بازار و ظرفیت اقتصادی شهری است که سالها یکی از مهمترین مراکز خرید استان بوشهر به شمار میرفت
صبح روز شنبه ۳۰ خردادماه، صدیقه سعادتمند، بخشدار مرکزی دشتستان به همراه امام جمعه دالکی، شهردار این شهر و کارشناسان بخشداری از روند اجرای آسفالت در بلوار شهید عبدالرحمن صابری دالکی بازدید کردند.
به گزارش راویان به نقل از روابط عمومی بخشداری مرکزی دشتستان، بخشدار مرکزی دشتستان در جریان این بازدید که برای سومین بار با هدف ارزیابی میزان پیشرفت فیزیکی پروژه و بررسی کیفیت اجرای عملیات انجام شد، اظهار داشت: پروژههای عمرانی نقش مهمی در روند توسعه شهری دارند و از ابتدای آغاز عملیات اجرایی تا زمان بهرهبرداری، بازدید و نظارت بر پروژههای شهرها و روستاهای بخش مرکزی همواره در دستور کار بخشداری قرار داشته است.
سعادتمند با قدردانی از تلاشهای شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر دالکی، تسریع در تکمیل پروژههای نیمهتمام را ضروری دانست و افزود: احداث ورودی جدید شهر دالکی از جمله اقدامات مهمی است که در اولویت برنامههای شهردار و شورای اسلامی این شهر قرار دارد و امیدواریم با افتتاح و بهرهبرداری از آن در آینده نزدیک، شاهد بهبود دسترسیها، ارتقای کیفیت محیط شهری و افزایش رضایت شهروندان باشیم.
در این بازدید همچنین حسین رضوانی، شهردار دالکی گزارشی از آخرین وضعیت پروژه ارائه کرد و ضمن تشریح چالشها و جزئیات فنی و اجرایی، به بیان برنامههای آینده شهرداری دالکی در ادامه این طرح پرداخت.
در شرایطی که پژوهشهای علمی از تداوم روند گرمایش در جنوب کشور حکایت دارند، به نظر میرسد تأمین برق پایدار در استان بوشهر بیش از گذشته به ترکیبی از مدیریت هوشمند مصرف، توسعه نیروگاههای خورشیدی، ارتقای زیرساختهای انرژی و همراهی شهروندان وابسته باشد
به گزارش راویان از روابط عمومی بخشداری مرکزی دشتستان، همزمان با روز صنایع دستی، صدیقه سعادتمند بخشدار مرکزی دشتستان، عصر روز چهارشنبه ۲۱ خردادماه با همراهی سیده خدیجه حسینی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان، از کارگاه سفالگری اصغر طاهری و کارگاه سفال و سرامیک کشتکاری بازدید کرد.
در جریان این بازدید، بخشدار مرکزی دشتستان با بررسی مسائل و مشکلات فعالان این حوزه، بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی تأکید کرد.
سعادتمند با تبریک روز صنایع دستی اظهار داشت: ترویج استفاده از محصولات سفالی و صنایع دستی بومی که حاصل هنر، خلاقیت و نوآوری هنرمندان این عرصه است، افزون بر ایجاد فضایی زیبا و دلنشین در منازل و محیطهای کاری، میتواند در توسعه اشتغال و رونق کسبوکارهای محلی نیز نقشآفرین باشد.
وی افزود: حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی و رفع موانع پیشروی آنان، از وظایف مهم دستگاههای اجرایی است و باید با جدیت دنبال شود.
بر اساس این گزارش، در این دو کارگاه محصولاتی از جمله زیورآلات سفالی و سرامیکی، گلدان، کوزه، ظروف هفتسین، کاسه و دیگر ظروف سفالی تولید میشود.

این دو تصمیم متعارض، نظام حقوقی و اجرایی کشور را در بنبستی نهادی فروبرد، تا آنجا که در ۵ خرداد ۱۴۰۵، دیوان عدالت اداری با صدور دستور موقت، اجرای مصوبات ستاد ویژه را «متوقف » ساخت و ابهامی بزرگ در تعیین مرجع تصمیمگیرنده نهایی برای وضعیت اینترنت ایجاد کرد.امری که تا این لحظه وضعیتی نامشخص در اتصال اینترنت بین الملل ایجاد کرده است
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز سه شنبه ۲ خرداد ماه در نشست خبری هفتگی خود پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.
بقائی در ابتدا درباره ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر آغاز گفتگوهای هستهای و عزیمت بازرسان به تهران گفت: ما نه دیداری با گروسی داشتیم و نه برنامهای برای بازرسی آژانس از تاسیسات آسیب دیده هستهای ناشی از تجاوز آمریکا و رژیم صهیونیستی داریم. در این خصوص هیچ شیوه نامهای وجود ندارد. ما روال جاری را بر اساس انپیتی ادامه خواهیم داد.
در خصوص قطعنامه شورای حکام از کشورهایی که مسئولانه با آمریکا و اروپا همکاری نکردند تشکر میکنم. رای منفی روسیه، چین و نیجر خیلی مسئولانه بود، متاسفانه برخیها هم رای مثبت دادند. این رفتار دوگانه حتما قابل قبول نیست.
وی درباره نحوه خرج کردن اموال بلوکه شده ایران و ادعاهای آمریکا در این خصوص گفت: برای ما جالب است که فلسفه و هدف جنگ که از بین بردن تمدن ایران و فروپاشی ایران است تبدیل به ثروتمند کردن کشاورزان آمریکا شده است. ما در رابطه با اموال هر طور که به صلاح کشور باشد تصمیم میگیریم.
در مورد خرید کالا، وزارت کشاورزی هر آنطور که تشخیص دهد محدودیت ندارد. آقای همتی درباره سایر موارد هم مشخصا در زمینه هزینه کرد از داراییهای مسدود شده ایران توضیحاتی دادند. مهم این است که اموال مسدود شده ایران در دسترس برای استفاده آزادانه است و هرطور که تشخیص دهد مصرف میکند.
سخنگوی وزارت خارجه درباره نقش کشورهای اروپایی در مذاکرات و توافق نهایی گفت: اروپاییها به دلیل رفتارشان در این دو سال خودشان را به حاشیه راندند. در جریان موسوم به اسنپ بک طرف اروپایی هیچ تلاشی از خود نشان نداد و رفتار غیرمسئولانه داشتند. دنیا شاهد این است، اروپا اگر خواهان نقش است باید رویکرد خودش را تغییر دهد. با نقزنی قرار نیست جایگاه اروپا ارتقا پیدا کند.
وی درباره عدم حضور ایران در نشست چهارجانبه در سوئیس گفت: جلسه چهارجانبه با ایران و آمریکا و دو میانجی یک ساعت و نیم ادامه پیدا کرد و قرار شد با وقفه نیم ساعته ادامه پیدا کند، اما در همین فاصله با تهدیدات آمریکا مواجه شدیم و نشست چهارجانبه تشکیل نشد و ادامه مذاکرات با میانجیها صورت گرفت. ما هیچ تماس مستقیم دیگری با آمریکا نداشتیم. مصحلت این بود از طریق میانجی به تبادل پیام ادامه دهیم.
وی در پاسخ به تسنیم درباره واحد جلوگیری از منازعه در لبنان و تفاهم برای خروج نیروهای صهیونیستی از لبنان گفت: ما از ابتدای تفاهم آتش بس تا به امروز شاهد تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه لبنان بودهایم. توقف جنگ در لبنان جزو لاینفک اجزای یادداشت تفاهم و آتش بس بود.
تعهد آمریکا کاملا روشن است و هیچ بهانهای قابل پذیرش نیست. سازوکاری که تفاهم شد با حضور طرفین یعنی آمریکا و ایران و میانجی گران، دولت لبنان بر حسن اجرای بند یک یادداشت تفاهم نظارت میکند و از بروز برخورد نظامی جلوگیری میکند. درباره جزئیات باید بیشتر کار شود و موضوع پیچیدهای است. درباره طرفهای ذی مدخل باید توضیحات بیشتری داده شود.
بقائی درباره معافیت برای فروش نفت ایران گفت: مجوز دیروز توسط وزارت خزانه داری آمریکا صادر شد و از همان اول که صادر شد قابلیت اجرا دارد.
وی درباره پیگیری نقش برخی کشورها در حمله به ایران گفت: ما شواهد و ادله کافی داریم تا اثبات کنیم برخی کشورهای منطقه در جریان تجاوز نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی به ایران نقش فعالانه داشتند. این را حتما مستندسازی میکنیم و مطالبه میکنیم. اینکه برخیها به مشارکت این کشورها صحه گذاشتند مسئولیت آنان را سنگینتر میکند. اقدام آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران کاملا غیرقانونی بود و هر کسی که در اختیار گذاشتن فضای کشور خود مشارکت کرده حتما مسئولیت خواهد داشت.
سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای بحث موشکی در مذاکرات سوئیس گفت: موضوع موشکی و توانمندیهای دفاعی ایران اصلا بحث مذاکراتی نبوده و هیچوقت هم نخواهد بود.
وی در واکنش به ادعای فرانسه برای نقش داشتن در برنامه هستهای ایران و حضور در توافق نهایی گفت: این حرفها لاف در غریبی است. متاسفانه برخی کشورهای اروپایی عادت کردهاند که از یک سو خودشان را به حاشیه برانند و از طرف دیگری هر روندی راه میافتد در صدد کارشکنی برمیآیند. این رفتارها زیبنده فرانسه نیست. فرانسه اگر میخواهد نقشی داشته باشد باید حتما در رویکرد خودش تجدیدنظر کند و به جای این اظهارات رویکرد مثبت در تحولات منطقه ما داشته باشد.
بقائی درباره میزان پولهای بلوکه شده و نقش قطر برای در دسترس قرار گرفتن آنها گفت: مهم برای ما این است که به داراییهای به ناحق مسدود شده ایرانیان دسترسی داشته باشیم. اینکه جزئیات به چه شکل و چه نحوی است تعهد آمریکا است. آن چیزی که به ما ارتباط پیدا میکند اطمینان از ایفای تعهد طرف مقابل است.
سخنگوی وزارت خارجه درباره خروج رسانهها از نشست چهارجانبه و عدم حضور ایران در نشست خبری گفت: ما برای کار رسانهای و تبلیغاتی نرفته بودیم. این نشست برای پیگیری اجرای تعهدات طرف مقابل بود و هرآنچه که باعث شود هدف اصلی تحت شعاع قرار بگیرد ضرورت ندارد و احساس کردیم نیاز به چنان برنامههای رسانهای نیست.
وی در واکنش به گزارشها درباره مخالفت مردم آمریکا با جنگ علیه ایران گفت: این جنگ مشخص است تحمیلی است، که آمریکا و رژیم صهیونیستی بر مردم ایران و منطقه تحمیل کردند. لذا اینکه مردم آمریکا خواستار پایان این جنگ باشند و از اقدام دولتمردانشان حمایت نکنند امر طبیعی است. نه فقط مردم آمریکا بلکه کل دنیا مخالفت خودش را با اقدامات آمریکا اعلام کرده است.
بقائی درباره رایزنی درباره هستهای و تحریمها گفت: موضوع هستهای در کنار رفع تحریمها دو موضوعی است که قرار است در بازه زمانی ۶۰ روز بررسی شود. اما طبق یادداشت تفاهم آغاز مذاکره در این خصوص منوط به اجرای برخی بندهای یادداشت تفاهم است. ما تلاش میکنیم همه بندهای یادداشت تفاهم محقق شود.
در سوئیس به غیر از بیان مواضع کلی ما هیچ گفتگویی درباره جزئیات برنامه هستهای نداشتیم. آنان مواضع خود را بیان کردند و ما پاسخ مقتضی دادیم. باید ببینیم وضعیت اجرای یادداشت تفاهم به چه سمتی میرود.
وی درباره احتمال برگزاری نشست با همسایگان گفت: ما با کشورهای منطقه به عنوان همسایگان دائمی باید سازوکاری مبتنی بر اعتماد متقابل برای اطمینان از امنیت مشترک منطقه ایجاد کنیم. ما قبلا هم پیشنهاد داده بودیم که گفتگو صورت بگیرد. ما از هر پیشنهادی که برای امنیت منطقه باشد و بدون حضور نیروهای خارجی باشد، استقبال میکنیم و آماده هستیم.
سخنگوی وزارت خارجه در خصوص عدم اجرای تعهدات از سوی آمریکا و ضمانت این امر گفت: ما از همه ابزارها برای اطمینان از ایفای تعهدات طرفین استفاده کردیم. طرف ما بر اساس یادداشت تفاهم، دولت آمریکا است و ما تاکید کردیم تعهد در برابر تعهد و اگر اجرا نکنند نباید انتظار داشته باشند ایران یک سویه به تعهداتش عمل کند. امیدواریم نشست سوئیس گام موثری در اجرای بندهای یادداشت تفاهم باشد.
وی در خصوص تضمینهای آمریکا برای اجرای تعهدات و بحث رفع تحریمها گفت: آنچه که دیروز صادر شد مجوز لازم برای فروش نفت و مشتقات نفتی و پتروشیمی همراه با لوازم کار است. یعنی باید مسائل ایمنی و بانکی هم رعایت شود. درباره سایر تحریمها قرار است در بازه زمانی ۶۰ روز صحبت کنیم. تعهدات آمریکا مشخص است یعنی رفع تحریمهای اولیه، ثانویه، شورای امنیت و شورای حکام که باید در روزهای آینده صحبت کنیم.
بقائی درباره سفر قالیباف به چین گفت: در مورد سفر ایشان به چین باید از مجلس سوال باشد. اصل موضوع وجود دارد و قرار است چنین سفری صورت گیرد اما مجلس اظهارنظر میکند. دغدغه ایران حفظ و تامین منافع ملت ایران است. هم در حوزه هستهای و هم رفع تحریمها خیلی صحبت شده است و ابهامی وجود ندارد که ایران از مجرای دیپلماسی به دنبال تامین چه موارد و حقوقی است.
سخنگوی وزارت خارجه درباره کارگروه پیگیری آزادسازی امول بلوکه شده گفت: ما کارگروهی برای نظارت و اجرای تعهدات طرف مقابل داریم، اما درباره اموال مسدود شده باید دسترسی آزادانه داشته باشیم به نحوی که بانک مرکزی تشخیص دهد برای خرید کالاهای مدنظر.
بقائی درباره صندوق بازسازی ایران گفت: در مورد ابعاد مختلف این موضوع در نشست سوئیس صحبت شد، از قبل هم صحبت شده بود. این موضوع جزئیات زیادی دارد و بخشی از آن صحبت شده و ادامه دارد. باید طی هفتههای آینده به جمعبندی برسیم.
وی درباره نقش عمان در مدیریت تنگه هرمز گفت: عمان و ایران هر دو کشور ساحلی تنگه هرمز هستند. برای تردد ایمن کشتیها باید هماهنگی بین دو کشور صورت بگیرد. در جریان سفر آقای قالیباف به مسقط این موضوع مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.
بقائی درباره تدابیر حضور افغانستانیها در مراسم تشییع پیکر رهبر انقلاب گفت: ما انتظار داریم تعداد زیادی از مردم افغانستان در این مراسم شرکت کنند و تدابیر لازم از سوی سفارت ایران در کابل انجام شده است.
وی درباره آینده روابط با کشورهای منطقه گفت: آینده منطقه و روابط ما با کشورهای منطقه نمیتواند بدون تاثیرپذیری از تحولات منطقه باشد. ما از رفتار برخی کشورهای منطقه و همدستی با طرفهای متجاوز آسیب زیادی متحمل شدیم و این در خاطر ایرانیان باقی میماند. متاسفانه برخی امکانات و حمایتهای خود را در اختیار طرف متجاوز قرار دادند.
ما اصرار داریم روابط بین کشورهای منطقه بر اساس حسن همجواری و رعایت حاکمیت ملی همه طرفها باشد، اما از طرف دیگر تجربه تلخ حمایت از تجاوزات به ایران را نمیتوانیم فراموش کنیم و حتما در روابط آینده در نظر داریم.
وی درباره تعهد آمریکا برای عدم حمله به ایران و وضعیت نیروهای آمریکایی در منطقه گفت: دو تعهد مشخص است. یکی اینکه تا ظرف ۳۰ روز پس از توافق نهایی نیروهای نظامی آمریکا باید از محیط پیرامونی ایران خارج شوند. این را باید در حین گفتکوها بحث کنیم.
تعهد دیگر این است که در بازه زمانی مذاکرات به هیچ عنوان به نیروهای خود در منطقه اضافه نکند. ما به دقت رصد میکنیم و باید راجع به جزئیات و ابعادش به جمعبندی برسیم.
بقائی درباره آخرین وضعیت چهار تبعه ایرانی بازداشت شده در کویت گفت: دولت کویت موظف است اجازه دسترسی کنسولی به شهروندان ایرانی بدهد و سفارت ما مستمر پیگیر این اتباع دستگیر شده است و بی توجهی کویت به مسئولیتش نسبت به حقوق بینالملل جای تاسف دارد.
سخنگوی وزارت خارجه درباره حضور هیات ایرانی در عمان گفت: این سفر دوجانبه است و در راستای تقویت مناسبات ایران و عمان است. رابطه ما با عمان ممتاز است. موضع عمانیها در تجاوز به ایران مسئولانه بود و ما قدردان این رویکرد مسئولانه هستیم.
عمان نقش ویژهای در کاهش تنش در منطقه داشته و این از جهت اقداماتشان قابل تقدیر است. در خصوص تنگه هرمز عمان به عنوان کشور ساحلی نقش مشخصی دارد و قرار است درباره مدیریت تنگه هرمز گفتگو شود.
وی در واکنش به اظهارات ونس مبنی بر رفتار گیج کننده ایران در مذاکرات گفت: ما هدفمان از این سفر پیگیری اجرای تعهدات طرف مقابل بود و از ابتدا بنا نداشتیم که وارد روندهایی شویم که صرفا اصل موضوع را تحت شعاع قرار میدهد.
بقائی درباره سفر رئیس جمهور به پاکستان گفت: سفر رئیس جمهور به پاکستان سفر به یک کشور دوست است. ما با پاکستان به ویژه نقشی که ایفا کرده در میانجیگری، دارای روابط مهمی هستیم. در گذشته مقامات پاکستانی سفرهای زیادی به ایران داشتند و این سفر در راستای پاسخ به سفر قبلی مقامات پاکستانی است.
وی درباره نحوه کارکرد کمیته عالی برای اجرای یادداشت تفاهم گفت: ما دیروز مذاکرات فنی را به ریاست آقای غریب ابادی ادامه دادیم و فعلا با تشکیل چهار گروه تفاهم شده تا بر اجرای یادداشت تفاهم رصد داشته باشند. کمیته عالی شامل نمایندگان ایران و آمریکا و دو کشور میانجی است. کارگروههای پایینتر هم کارهای خودشان را از دیروز شروع کردند و هر وقت لازم باشد جلسه خواهند داشت.
بقائی درباره سازوکار امنیتی در منطقه گفت: هر سازوکاری باید بر مبنای نظر کشورهای منطقه صورت بگیرد. حضور آمریکا ثابت شده چه بلاهایی برای منطقه دارد و حضور نظامی آمریکا صرفا در راستای تفرقه و جدایی عمل میکند. باید در نظر داشت آزموده را آزمودن خطاست.
وی درباره نحوه اجرایی شدن یادداشت تفاهم گفت: ما همزمان همه بندها را مدنظر داریم، از بند یک تا چهارده. این جور نیست که مرحله بندی کنیم اما برخی بندها مانند یک، چهار، پنج و یازده به نوعی پیش شرط شروع مذاکرات برای توافق نهایی است.
بقائی درباره پیگیری ابعاد حقوقی تجاوز آمریکا و رژیم صهیونیستی گفت: یادداشت تفاهم برای خاتمه جنگ است. ما از همه ابزارها برای پیگیری اجرای عدالت درباره تک تک ایرانیان که در دو جنگ اخیر جانشان را از دست دادند، استفاه میکنیم. این موضوع مجزایی است که در مسیر خودش از همه جهات پیگیری شود.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، امیر احمدرضا پوردستان، رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش با اشاره به اینکه دکترین نظامی ایران از حالت دفاعی به دکترین تهاجمی تغییریافته است، تاکید کرد: در دکترین تهاجمی، عملیات پیشدستانه نیز تعریف شده است و چنانچه مصلحت نظام ایجاب کند، ممکن است با انجام عملیاتهای پیشدستانه در عرصههای ناشناخته، دشمن را بهشدت غافلگیر کنیم.
وی افزود: نیروهای مسلح هنوز بخش مهمی از توانمندیهای خود را عملیاتی نکردهاند و دشمن میداند که در صورت ارتکاب هرگونه خطایی، با پاسخی فراتر از مرزها و تنگه هرمز مواجه خواهد شد.
پوردستان در تحلیل نبردهای اخیر (جنگهای ۱۲ روزه و ۴۰ روزه) اظهار داشت که جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت یک جنگ کاملاً نابرابر را در برابر ائتلافی «عبری، غربی و عربی» به سرکردگی آمریکا را با موفقیت پشت سر گذاشتند.
رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش مهمترین نشانه پیروزی در این نبردها را درخواست آتشبس از سوی دشمن دانست و یادآور شد: در تاریخ جنگها، همواره کشوری که در حال شکست است درخواست آتشبس میدهد. ایستادگی رزمندگان ما با وجود ۴۶ سال تحریم همهجانبه، استیصال دشمن را به دنبال داشته و رجزخوانیهای امروز مقامات آمریکایی نیز نه از سر قدرت، بلکه ناشی از همین استیصال و قرارگرفتن دنیا در پیچ تاریخی افول آمریکاست.
امیر پوردستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات لبنان از آمادگی کامل ایران برای دفاع از مردم لبنان خبر داد.
وی تصریح کرد: در مقطع یکماهه اخیر، ما چند نوبت تا پای جنگ با رژیم صهیونیستی رفتیم؛ لانچرها آماده و دستها روی ماشه بود تا در صورت عدم عقبنشینی اسرائیل، جنگ آغاز شود.
به گفته رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات راهبردی ارتش، تهدیدات قاطع ایران سبب شد تا آمریکا برای جلوگیری از گسترش جنگ، به رژیم صهیونیستی برای توقف تجاوزات به جنوب لبنان فشار بیاورد.
امیر پوردستان در پایان با اشاره به لفاظیهای چهرههایی نظیر ترامپ، پاسخگویی به این اظهارات سیاسی را وظیفه دیپلماتها دانست، اما تأکید کرد که نیروهای مسلح با رصد دقیق واقعیتهای میدانی، پاسخهای متناسب و عملیاتی را آماده کردهاند.
وی همچنین نقطه قوت بازدارندگی کشور را وحدت ناگسستنی «ارتش و سپاه» عنوان کرد و افزود: این همدلی که از سال ۱۳۶۰ پایهگذاری شده، امروز به شکلگیری یک نیروی واحد، منسجم و قدرتمند انجامیده است که با دست بلند خود قادر است هر تهدیدی را در هر جغرافیایی خنثی کرده و دشمن را از اقدام خود پشیمان کند.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، یک منبع آگاه در گفتگو با المیادین مدعی شد که سید عباس عراقچی وزیر خارجه ایران روز یکشنبه آتی به بغداد سفر خواهد کرد.
وی اضافه کرد: قرار است در جریان این سفر در خصوص روند مذاکرات سوئیس و زمینه سازی مراسم تشییع رهبر شهید ایران رایزنی شود.
اقتصادنیوز: غریب آبادی گفت: بر اساس تفاهمات حاصله، مذاکرات آتی زیر نظر کمیته عالیرتبه با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر امور خارجه کشورمان، معاون اول رئیس جمهور آمریکا، و نخست وزیران پاکستان و قطر انجام خواهد شد. همچنین، تصمیم گرفته شد تا چهار کارگروه خاتمه تحریم ها، هسته ای، بازسازی و توسعه اقتصادی، و نظارت و اجرا تشکیل شود.
02 تیر 1405
اقتصادنیوز: پزشکیان پیش از عزیمت به پاکستان گفت: در این سفر، تبادلاتی که در حوزههای تجاری، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی، نظامی و همچنین صلح و امنیت دنبال میشود، محور گفتوگوها و رایزنیهای مشترک خواهد بود.
02 تیر 1405
اقتصادنیوز: بقائی درباره رایزنی درباره هستهای و تحریمها گفت: موضوع هستهای در کنار رفع تحریمها دو موضوعی است که قرار است در بازه زمانی ۶۰ روز بررسی شود. اما طبق یادداشت تفاهم آغاز مذاکره در این خصوص منوط به اجرای برخی بندهای یادداشت تفاهم است. ما تلاش میکنیم همه بندهای یادداشت تفاهم محقق شود.
امروز ایرانیان در آستانه یک انتخاب مهم قرار دارند. انتخاب میان بازتولید شکافهای گذشته یا استفاده از ظرفیت فوتبال برای تقویت انسجام ملی. در نهایت، تیم ملی فوتبال ایران نه متعلق به یک دولت است و نه وابسته به یک جریان سیاسی. این تیم، تیم ملت ایران است. تیمی که میلیونها ایرانی خود را در آن میبینند و موفقیتش را موفقیت ایران میدانند
در حالی که فیفا با کمپینهای محیط زیستی از هواداران میخواهد برای نجات زمین «کارت سبز» بالا ببرند، اما ساختار پرهزینه و گسترده این تورنمنت، عملاً یک «کارت قرمز» مستقیم به طبیعت است.
به گزارش راویان به نقل از مشرق، فیفا در سالهای اخیر به عنوان بخشی از پیامهای تبلیغلاتی خود، شعار «کارت سبز برای سیاره زمین» را تبلیغ کرده و هواداران، بازیکنان و فدراسیونها را به تعهد به اقدامات سازگار با محیط زیست تشویق کرده است؛ آن هم در شرایطی که فوتبال ادعا دارد در مسیر آگاهیبخشی نسبت به تغییرات اقلیمی پیشگام است.
با این حال، هر چه به جام جهانی ۲۰۲۶ نزدیکتر میشویم، این کمپین بیشتر شبیه به این به نظر میرسد که در یک جت خصوصی، نیهای قابل بازیافت توزیع کنید.
اکنون پیشبینی میشود که این تورنمنت در ایالات متحده، کانادا و مکزیک به مخربترین جام جهانی تاریخ از نظر زیستمحیطی تبدیل شود. این مسابقات صرفاً بزرگترین یا تجاریترین تورنمنت نیست، بلکه آلایندهترین آنهاست.
پژوهشگران موسسه «دانشمندان برای مسئولیت جهانی» تخمین میزنند که این رقابتها میتواند حدود ۹ میلیون تن گاز دیاکسید کربن تولید کند که تقریباً دو برابر میانگین ردپای کربنی جامهای جهانی اخیر است. در بدترین سناریوهای سفر، میزان انتشار گازهای گلخانهای تنها در بخش هوانوردی میتواند به ۱۳.۷ میلیون تن برسد.

این اتفاق، پیامد غیرقابل اجتناب تورنمنتی است که به نمادی از جاهطلبی و اصرار فوتبال برای توسعه بیوقفه تبدیل شده است؛ تیمی بیشتر، بازیهای بیشتر، پروازهای بیشتر، اسپانسرهای بیشتر و در نهایت مصرفگرایی بیشتر.
نسخه ۲۰۲۶ به جای ۳۲ تیم با حضور ۴۸ تیم برگزار میشود و به ۱۰۴ مسابقه افزایش مییابد که ۴۰ بازی بیشتر از فرمت قبلی است. این بازیها همچنین در سراسر یک قاره پهناور پخش خواهند شد.
اینکه بحران اقلیمی فوتبال از طریق زیادهخواهی رقم میرسد، یک پارادوکس نمادین است. این ورزش سالهاست به همه میگوید که اهمیت زیادی برای پایداری محیط زیست قائل است، اما همزمان مسابقاتی را طراحی میکند که هواداران را مجبور میکند در گرمای تابستان از ونکوور به میامی و از آنجا از طریق مکزیکوسیتی پرواز کنند.
بر اساس تحلیل بیبیسی اسپورت، یک هوادار انگلیس که تمام مراحل حذفی را تا فینال دنبال میکند، میتواند به تنهایی حدود ۳.۵ تن گاز دیاکسید کربن تولید کند. این میزان تقریباً معادل گرم کردن یک خانه متوسط در بریتانیا برای بیش از یک سال و نیم است.

این ارقام تنها مشتی نمونه خروار از تورنمنتی است که انتظار میرود میلیونها هوادار، مهمانان شرکتی، گروههای رسانهای و شرکای تجاری را به سفر وا دارد.
این دقیقاً همان جایی است که پیام «کارت سبز برای سیاره زمین» زیر بار تناقضات خود فرو میریزد. کمپینهای محیط زیستی فیفا از هواداران میخواهند بازیافت کنند، از حملونقل عمومی بهره ببرند و پایدار فکر کنند؛ اما نهاد حاکم بر فوتبال همزمان ساختاری را برای مسابقات ایجاد کرده که پروازهای طولانیمدت و انبوه را غیرقابل اجتناب میکند.
هیچ مقدار از ظروف همبرگر قابل کمپوست در فمزونها نمیتواند تورنمنتی را که به سفرهای هوایی بینقارهای وابسته است، جبران کند.

تقابل شعارهای زیستمحیطی با واقعیتهای تلخ اقلیمی
انتقادها از این جهت تندتر شده که فوتبال دهه گذشته را به شدت صرف برندسازی خود به عنوان یک ورزش آگاه به مسائل محیط زیستی کرده است. باشگاهها اهداف کربنصفر را اعلام میکنند، نهادهای حاکمیتی استراتژیهای اقلیمی منتشر میسازند و شبکههای تلویزیونی پوشش مسابقات را با پیامهای تبلیغاتی پر میکنند.
اما در نهایت مهمترین رویداد این ورزش، شبیه به یک آزمون بحران اقلیمی از راه میرسد.
حتی شرایط فیزیکی که در انتظار بازیکنان و هواداران است نیز به بخشی از این سناریوی اقلیمی تبدیل شده است. مطالعات متعددی که پیش از مسابقات منتشر شده، هشدار دادهاند که شرایط گرمای خطرناک میتواند بازیها را در چندین شهر میزبان تحت تاثیر قرار دهد.
تحقیقات مربوط به سنجش دمای مرطوب—شاخص ترکیبی دما، رطوبت و تابش خورشیدی که برای ارزیابی خطر استرس گرمایی استفاده میشود—نشان میدهد که ممکن است بیش از ۲۶ مسابقه در شرایطی فراتر از سطوح ایمنی توصیهشده برگزار شود.
میامی به یک دغدغه ویژه تبدیل شده است؛ چرا که پیشبینیها نشان میدهند هر مسابقه جام جهانی در این شهر میتواند از آستانه خطر گرما برای بازیکنان و هواداران فراتر رود. در مقایسه با آخرین جام جهانی به میزبانی ایالات متحده در سال ۱۹۹۴، تعداد مسابقاتی که انتظار میرود از معیارهای بحرانی گرما عبور کنند، به دلیل تغییرات اقلیمی به شدت افزایش یافته است.
فوتبال اکنون در موقعیت عجیبی قرار گرفته است؛ از یک سو تورنمنتهایی برگزار میکند که سلامت اقلیم را به خطر میاندازند و از سوی دیگر باید با پیامدهای تغییرات اقلیمی در درون همان مسابقات دستوپنجه نرم کند.

تناقض مالی فیفا؛ از حامیان نفتی تا اتهام پنهانکاری
موضوع حامیان مالی نیز علامت سؤال بزرگی را روی تمام این ماجرا ایجاد کرده است. شراکت جنجالی فیفا با غول انرژی عربستان، یعنی آرامکو، انتقاد شدید فعالان محیط زیست و بازیکنان را برانگیخته است. سال گذشته بیش از ۱۰۰ فوتبالیست زن به طور علنی به این قرارداد اعتراض کردند و استدلال کردند که این معامله به طور اساسی ادعاهای فیفا در مورد پایداری محیط زیست را زیر سوال میبرد.
در اینجا هم این تناقض کاملاً به چشم میآید؛ سازمانی که طرح «کارت سبز» را تبلیغ میکند، از نظر مالی با یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان همسو شده است.
این یک مسیر کاملاً جدید برای فیفا نیست. اصرار این نهاد مبنی بر اینکه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر «کربنخنثی» بوده است، توسط کارشناسان اقلیمی به شدت رد شد و آنها برگزارکنندگان را متهم کردند که هزینه واقعی زیستمحیطی تورنمنت را بسیار کمتر از حد واقعی تخمین زدهاند.
اما شرایط در سال ۲۰۲۶ متفاوت به نظر میرسد، چون مقیاس کار بسیار بزرگتر و کتمان آن بسیار دشوارتر است. شما نمیتوانید یک ابررویداد ۱۰۴ مسابقهای در سطح یک قاره را به عنوان یک رویداد مسئولیتپذیر در قبال محیط زیست معرفی کنید، بدون اینکه حرفهایتان دور از واقعیت به نظر برسد.
فیفا به اقدامات جبرانی خود اشاره میکند؛ اینکه استادیومهای موجود تا حد زیادی بازسازی و دوباره استفاده میشوند، زیرساختهای حملونقل عمومی تقویت خواهند شد و برنامهریزی منطقهای بازیها با هدف کاهش برخی از سفرهای هوایی انجام میشود. استراحتهای خنککننده و پروتکلهای مدیریت گرما نیز برنامهریزی شدهاند.
با این حال، مشکل اصلی همچنان حلنشدنی باقی مانده است. خودِ تورنمنت بیش از حد بزرگ و از نظر جغرافیایی بیش از حد پراکنده است که بتوان آن را با تعهدات جدی اقلیمی سازگار کرد.

این همان حقیقت تلخی است که زیر تمام این تمرینات برندسازی و شعارهای پایداری نهفته است. نهادهای حاکم بر فوتبال همچنان به گونهای رفتار میکنند که گویی مسئولیتپذیری زیستمحیطی چیزی است که میتوان آن را به سادگی روی رشد تجاری بیپایان سوار کرد.
جام جهانی ۲۰۲۶ هنوز هم میتواند لحظات ماندگار، گلهای فراموشنشدنی و اتمسفرهای شگفتانگیزی خلق کند. این مسابقات قطعاً رکوردهای بینندگان را خواهد شکست و میلیاردها دلار درآمد به همراه خواهد داشت.
اما در حالی که فیفا از دنیای فوتبال میخواهد کارت سبزی برای سیاره زمین بالا ببرد، مسابقات خودشان به واضحترین سند تبدیل شدهاند که نشان میدهد این ورزش هنوز نمیتواند پایداری محیط زیست را فدای توسعهطلبی خود نکند.
منبع: وان فوتبال
اسطوره فقید برزیلی در حالی درخشش در فوتبال را از جام جهانی ۱۹۵۸ آغاز کرد که روانشناس برزیل به سرمربی این تیم توصیه کرده بود به دلیل سن کم، این بازیکن ۱۷ ساله را به جام جهانی نبرد.
در حالی جام جهانی ۲۰۲۶ از ۲۱ خرداد آغاز میشود که این اولین جام جهانی است که با توجه به درگذشت پله در زمستان ۴ سال پیش، در غیاب او برگزار میشود.
روزنامه عربستانی الشرق الاوسط در گزارشی به اولین حضور پله در جام جهانی پرداخته است. جام جهانی ۱۹۵۸، اولین رقابتی بود که نام پله را به گوش دنیا رساند و کمتر کسی فکرش را میکرد که این بازیکن ۱۷ ساله تبدیل به بزرگترین فوتبالیست جهان شود، تبدیل به تنها بازیکنی که ۳ بار قهرمان جام جهانی شده است.
این در حالی بود که روانشناس تیم ملی برزیل به ویسنته ویولا، سرمربی تیم، اطلاع داد که پله در ۱۷ سالگی به اندازه کافی بالغ نیست که در جام جهانی ۱۹۵۸ بازی کند. ویولا غریزی پاسخ جالبی داد و گفت: ممکن است حق با تو باشد، اما چیزی از فوتبال نمیدانی.
پله اما با وجود توصیه آن روانشناس در این مسابقات شرکت کرد و سلسائو را به اولین عنوان قهرمانی تاریخ خود رساند و در مسیر تبدیل شدن به پادشاه فوتبال قرار گرفت.
پله در جام جهانی ۱۹۵۸ در بازی دور اول مقابل اتحاد جماهیر شوروی بازی کرد و سپس تنها گل مرحله یک چهارم نهایی مقابل ولز را به ثمر رساند. او با هت تریک خود نقش کلیدی در پیروزی ۵-۲ مرحله نیمه نهایی مقابل فرانسه داشت و سپس در فینال مقابل سوئد (۵-۲) با زدن دو گل درخشید.
پله با ۱۷ سال و ۲۴۹ روز، جوانترین بازیکنی شد که جام جهانی را برنده شده است و برزیل اولین کشوری شد که خارج از قاره خود، با سیستم انقلابی ۴-۲-۴، به جای ۵-۳-۲ سنتی یا ۳-۴-۳، با تکیه بر بازی پویا از طریق جناحین، این عنوان را به دست آورد.
پائولو آمارال، مربی بدنسازی، درباره پله گفت: او میتوانست با پای چپ و راست خود شوت بزند و به محض اینکه توپ را لمس میکرد، دید پیشبینیکنندهای نسبت به همه چیز داشت. او فوقالعاده بود.
پله درباره گل باشکوه خود مقابل ولز در این مسابقات که اولین گل از ۱۲ گل او در جام جهانی بود، گفته است: فکر میکنم این خاطرهانگیزترین گل دوران حرفهای من است.
کلیف جونز، وینگر ولزی، گفت: ما چیزی در مورد پله نمیدانستیم. ما روی گارینشا و دیدی تمرکز کرده بودیم. این بچه ۱۷ ساله که بود؟ ما نمیدانستیم. اما بعد از بازی فهمیدیم چه بازیکنی است.
لیونل مسی در ششمین جام جهانی خود (و چهارمین دوره متوالی به عنوان کاپیتان)، رکورد دیگو مارادونا (کاپیتانی در سه دوره) را پشت سر گذاشت و به اسطورهای بینظیر در تاریخ فوتبال آرژانتین تبدیل شد. با این حال، نکته قابل توجه در تیم ملی آرژانتین برای جام جهانی ۲۰۲۶، نه تنها رهبری مسی، بلکه حضور کاپیتانهای باشگاهی متعدد در این تیم است.
به گزارش راویان به نقل از مشرق، لیونل مسی در ششمین جام جهانی خود (چهارمین دوره متوالی به عنوان کاپیتان) در ترکیب تیم ملی کشورش به میدان خواهد رفت. او با این کار، رکورد دیگو مارادونا – که سه بار متوالی کاپیتان آرژانتین بود – را پشت سر گذاشت اما چیزی که این نسل را منحصر به فرد میکند، فقط رهبری مسی نیست بلکه تیمی است که او را احاطه کرده است.
تیم ملی آرژانتین مملو از رهبران (کاپیتانهای باشگاههای خود) است که زیر نظر تنها کاپیتانی که هیچکس در موردش بحث نمیکند، جمع شدهاند.
زمانی که مسی رهبری را پذیرفت
سرجیو باتیستا، قهرمان جام جهانی مکزیک ۱۹۸۶ و سرمربی اسبق تیمهای جوانان آرژانتین، در مورد تکامل رهبری مسی به روزنامه ناسیون گفت: «وقتی مسی بالغ شد، دید که نوبت او است و شروع کرد. او منتظر زمان مناسب ماند و وقتی دید که زمان رهبری این پسران است، دست به کار شد. مسی بسیار باهوش است و کاپیتانی نیست که فقط سر و صدا به پا کند.»
مسی کاپیتانی تیم ملی آرژانتین را در سپتامبر ۲۰۱۱ (پس از خاویر ماسکرانو) به ارث برد و از آن زمان تاکنون کاپیتان تیم ملی کشورش بوده است.
سایر کاپیتانهای حاضر در تیم آرژانتین:
نیکولاس اوتامندی: (کاپیتان بنفیکا)
لائوتارو مارتینس: (کاپیتان اینتر میلان)
لئاندرو پاردس: (کاپیتان بوکاجونیورز)
کریستین رومرو: (کاپیتان تاتنهام)
امیلیانو مارتینس: (کاپیتان دوم استون ویلا)
لیساندرو مارتینس: با وجود مصدومیتها، در منچستریونایتد جایگاه خود را به عنوان رهبر تثبیت کرده است.
نیکولاس تاگلیافیکو: در لیون، زمانی که کاپیتان اصلی حضور ندارد، بازوبند را بر بازو میبندد.
لئوناردو بالردی: تا قبل از تغییر مربی، کاپیتان مارسی بود.
انسو فرناندس: در چلسی، زمانی که ریس جیمز در زمین نیست، بازوبند را میبندد.
هفته سی و هشتم فوتبال لیگ برتر انگلیس با برد آرسنال و منچستریونایتد، توقف لیورپول و شکست منچسترسیتی پیگیری شد.
به گزارش راویان به نقل از مشرق، فصل ۲۰۲۵-۲۰۲۶ رقابتهای فوتبال لیگ برتر انگلیس، عصر امروز با برگزاری ۱۰ دیدار به پایان رسید و تکلیف سهمیهها و همچنین تیمهای سقوط کننده مشخص شد.
در یکی از بازیهای مهم هفته سی و هشتم، تیم آرسنال که هفته گذشته قهرمانیاش را مسجل کرد، در خانه کریستال پالاس به برتری ۲ بر یک رسید و فصل را با کسب بیست و ششمین برد خود به پایان رساند.
در این بازی گابریل ژسوس در دقیقه ۴۲ و نونی مادوئکه در دقیقه ۴۸ برای آرسنال و ژان فیلیپ ماتتا در دقیقه ۸۹ برای میزبان گلزنی کردند.
در دیگر بازی مهم امروز تیم منچسترسیتی در ورزشگاه اتحاد ۲ بر یک به استون ویلا باخت. آنتوان سمنیو در دقیقه ۲۳ برای سیتی و اولی واکتینز در دقایق ۴۷ و ۶۱ برای میهمان موفق به گلزنی شدند.
این آخرین دیداری بود که پپ گواردیولا روی نیمکت سیتی نشست. این مربی اسپانیایی با این شکست خانگی به حضور ۱۰ سالهاش در تیم آبیپوش شهر منچستر پایان داد.
امروز همچنین تیم منچستریونایتد در خانه برایتون ۳ بر صفر پیروز شد. پاتریک دورگو، برایان امبئومو و برونو فرناندز برای شیاطین سرخ گلزنی کردند. برونو فرناندز در این بازی یک پاس گل هم داد تا تعداد پاس گلهایش را به عدد ۲۱ برسد و از رکورد تیری آنری و کوین دیبروینه عبور کند و تاریخساز شود.
امروز یک بازی مهم نیز در ورزشگاه تاتنهام برگزار شد؛ جایی که این تیم با گل دقیقه ۴۲ پالینیا از سد اورتون گذشت و با ۴۱ امتیاز بقایش را در لیگ برتر قطعی کرد. اگر تاتنهام در این بازی شکست میخورد، به دسته پایینتر سقوط میکرد.
بدین ترتیب تیمهای آرسنال، منچسترسیتی، منچستریونایتد، استون ویلا و لیورپول راهی لیگ قهرمانان اروپا شدند، بورنموث و ساندرلند به لیگ اروپا راه یافتند، برایتون به پلیآف لیگ کنفرانس رفت و تیمهای وستهام، برنلی و وولوز نیز به دسته اول سقوط کردند.
نتایج کامل بازیهای هفته سی و هشتم به شرح زیر است:
* کریستال پالاس یک – آرسنال ۲
* منچسترسیتی یک – استون ویلا ۲
* برایتون صفر – منچستریونایتد ۳
* لیورپول یک – برنتفورد یک
* برنلی یک – وولوز یک
* تانهام یک – اورتون صفر
* وستهام ۳ – لیدز صفر
* ساندرلند ۲ – چلسی یک
* فولام ۲ – نیوکاسل صفر
* ناتینگهام فارست یک – بورنموث یک