به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، المیادین بهنقل از منابع پاکستانی گزارش داد که انتظار میرود رئیسجمهور ایران فردا عازم اسلامآباد شود.
المیادین: احتمالا پزشکیان فردا به پاکستان میرود
برچسب ها
این مطلب بدون برچسب می باشد.
01 تیر 1405
ادعای ونس درباره موافقت ایران با بازگشت بازرسان آژانس/ من نمیتوانم برای ۶۰ روز آینده اینجا بمانم؛ به آمریکا بازخواهم گشت
اقتصادنیوز: معاون ترامپ گفت:تیمهای فنی با نظارت مناسب به کار خود ادامه خواهند داد تا اطمینان حاصل شود که ما به اهدافی که برای همه اهمیت دارد، دست پیدا میکنیم.
فوری / معافیت ۶۰ روزه تحریمهای نفتی ایران صادر شد
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از هم میهن، وزارت خزانهداری آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که مجوزی صادر کرده است که به ایران اجازه میدهد تا ۲۱ اوت ۲۰۲۶ نفت خام، محصولات پتروشیمی و فرآوردههای نفتی خود را به فروش برساند.
وزارت خزانهداری آمریکا اعلام کرد: این مجوز شامل فروش نفت خام و محصولات پتروشیمی و فرآوردههای نفتی ایران میشود.
این مجوز تا ۲۱ اوت ۲۰۲۶ اعتبار خواهد داشت.
بر اساس اعلام واشنگتن واردات نفت خام و محصولات پتروشیمی و فرآوردههای نفتی ایران به ایالات متحده نیز در چارچوب این مجوز مجاز است.

تداعی بگمبگمهای احمدینژاد با اظهارات اخیر نبویان/۱۰ دقیقه نطق طوفانی، بلای جان صداوسیما شد/ چه کسی اسناد محرمانه را به نبویان داده است؟
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، شاید اگر خبری درباره سانسور مقامات سابق کشور، چون محمدجواد ظریف، حسن روحانی یا حتی سیدحسن خمینی، توسط رسانه ملی در فضای رسانهای منتشر میشد، باورپذیرتر بود؛ اما کمتر کسی انتظار داشت تیغ تیز سانسور صداوسیما بر گردن محمود نبویان، یکی از حامیان اصلی سعید جلیلی بنشیند. آن هم در رسانهای که قائممقامش وحید جلیلی است و ریاست آن را پیمان جبلی بر عهده دارد.
مدتهاست که صداوسیما به خانه دوم دلواپسان و تندروها تبدیل شده است؛ اتفاقی که از زمان قائممقامی وحید جلیلی در رسانه ملی به اوج رسیده و انگار گوش شنوایی برای شنیدن انتقادها از عملکرد این رسانه در میان مسئولان آن وجود ندارد. مالک شریعتی، علی خضریان، ابراهیم عزیزی و محمود نبویان تنها بخشی از نمایندگان طیف تندرویی هستند که از زمان آغاز جنگ تا اکنون در تمامی برنامههای رسانه ملی حضور دارند. حال آنچه این روزها به یک بحران برای صداوسیما تبدیل شده است، نه انتقادهای مکرر رئیسجمهور از عملکرد همکاران پیمان جبلی است و نه حتی پایین بودن مخاطبان در غیاب برنامههای خوب از سوی این رسانه؛ بلکه اظهارات محمود نبویان است که در شامگاه جمعه در یک گفتوگوی تلویزیونی پخش شد و دست به بیان مطالبی دارای محتوای اسناد محرمانه کشور زد. اقدامی که در افکار عمومی یادآور «بگمبگم»های محمود احمدینژاد در مناظرات انتخاباتی سال ۸۸ یا استیضاح وزیر کار دولت دهم و جدال دو رئیس قوه مجریه و مقننه بود.
اما نبویان چه گفت که باعث ایجاد یک بحران سیاسی در صداوسیما شد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که این نماینده مجلس که در مخالفت با مذاکرات شهرت خاصی دارد و حتی شش جلد کتاب نیز با عنوان «چالش هستهای» در رزومه خود دارد، از زمان انتشار خبر تفاهم ایران و آمریکا، در تمامی تریبونهای خود، اعم از حضور در میدان، تلویزیون و فضای مجازی، دست به انتشار ادعاهای تندی علیه مقامات کشور و مهمترین تصمیم نظام زده است.
نبویان با اشاره به نامهای مورخ ۱۵ فروردین، گفت: «رهبر انقلاب در ذیل گزارش مذاکرات نوشتهاند که با انجام مذاکرات بر اساس شرایط مشخص مخالفتی ندارند، اما تأکید کردهاند موضوع اصلی نباید وارد دایره مذاکره شود.»
این نماینده مجلس ادامه داد: «پس از آغاز مذاکرات در پاکستان و ارائه گزارش به رهبر انقلاب، ایشان در حاشیه گزارش تیم مذاکرهکننده، صریحاً عدم رضایت خود را اعلام کردهاند و نوشتهاند: "آنچه در مذاکرات رقم خورده است، با آنچه قرار بود انجام شود و شرط مشروعیت مذاکرات بوده، تفاوت کلی دارد."»
نبویان با بیان اینکه رهبر انقلاب در چند نوبت بر عدم ورود به موضوع هستهای تأکید کردهاند، اظهار داشت: «در تاریخهای ۱۵ فروردین، ۲۹ فروردین و ۴ اردیبهشت، سه بار تصریح شده که موضوع هستهای نباید محور مذاکره باشد و مذاکرات باید بر پایان جنگ و اخذ غرامت متمرکز شود. رهبر انقلاب در یکی از این مکاتبات نوشتهاند: "برای مذاکره و تعاون عجله داریم، نه اجبار" و در مقطعی نیز تأکید کردهاند که "مذاکرات باید متوقف شود."»
بیان اظهارات نبویان در شبکه خبر صداوسیما به ۱۰ دقیقه نرسیده بود که مجری برنامه به میان حرف او آمد و به بهانه پخش یک میانبرنامه، به سخنان او پایان داد. اما پس از گذشت چند ساعت، نهتنها این برنامه مجدداً پخش نشد، بلکه روابط عمومی صداوسیما نیز با انتشار بیانیهای از اظهارات مطرحشده توسط این نماینده مجلس اعلام برائت کرد. در بیانیه تأکید شد: «اشاره ناقص و مخدوش به اسناد دارای طبقهبندی و مکاتبات مسئولان عالی کشور، مصداق تخلف قانونی و مستوجب پیگرد قضایی است و پیگیریهای لازم را در این خصوص در دستور کار قرار خواهد داد.»
اما نکته قابل توجه آنجاست که روابط عمومی صداوسیما تأکید میکند: «شبکه خبر ضمن ابراز تأسف بابت بیتوجهی میهمان مذکور به قواعد اخلاقی و الزامات آنتن زنده، به اطلاع میرساند مدیریت این شبکه ضمن پذیرش استعفای مدیرکل مربوطه، برخوردهای انضباطی لازم را به دلیل بیتوجهی به الزامات برنامههای زنده و سهلانگاری در مدیریت حرفهای به عمل خواهد آورد.»
اقدام سریع یاران جبلی در انتشار این بیانیه، نشاندهنده هزینههای حضور تندروها در این رسانه است؛ هزینهای که برکناری یک مدیرکل مربوطه تنها بخش کوچکی از آن به شمار میرود و بخش بزرگتر آن، افشای اسناد محرمانهای است که از سوی شخصی دارای جایگاه حقوقی فاش شدهاند.
هرچند با گذشت دو روز، هنوز صحت ادعاهای محمود نبویان تأیید یا رد نشده است، اما آنچه همچنان بهعنوان یک نکته مجهول باقی مانده این است که نبویان چگونه توانسته به اسناد سری و طبقهبندیشده در کشور دست پیدا کند. هرچند که نبویان در توئیتی ادعا کرد: «امروز در شبکه خبر در مورد چرایی مخالفت رهبری با تفاهم یادداشت ایران و آمریکا مشغول بیان دیدگاه رهبری بودم که بهصورت ناقص رها شد. بخش مهم آن بررسی متن یادداشت تفاهم بود که علت مخالفت رهبری را بیشتر آشکار میکرد. انشاالله خداوند ما را در پیروی از رهبری عزیز ثابت قدم نگه دارد.»
اما انتشار بیانیه صداوسیما و همچنین انتقاداتی که از سوی سیاسیون مطرح شد، نشان از رد این ادعا دارد. آنچنان که سردبیر سایت مشرق خطاب به نبویان در خصوص افشای نامه محرمانه رهبر انقلاب نوشت: «در رسانه ملی، نامه بهکلی سری را ناقص و تقطیعشده میخوانید، بعد دعوت به وحدت میکنید؟ چرا نمیگویید این بریدههای گزینششده، مربوط به حدود ۲۰ و چند مکاتبه بوده و از قضا از اولین مکاتبهها تا اسناد سری و بهکلی سری نظام را افشا و منتشر کردید؛ لااقل درست و دقیق فاش میکردید… نمیگویم نفاق سیاسی، اما امانتدار نظام نبودید؛ تقوای فردی و سیاسی هم ندارید.»
![]()
ناگفته نماند که این نخستین بار نیست که نبویان دست به افشای اطلاعاتی محرمانه با محوریت مذاکره زده است. او پیشتر نیز، زمانی که همراه با محمدباقر قالیباف و تیم مذاکرات ایران راهی پاکستان شده بود، برخی از مفاد مذاکرات را برای همطیفان خود بیان کرده و به نوعی به آنان خط داده بود. این را احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، بیان کرده و به خبرآنلاین گفته بود: «احتمالاً آقای نبویان این خبر را به آقای خضریان داده است. آقای خلخالی در زمان قطعنامه ۵۹۸ رفته بودند مذاکره کنند. آقای ولایتی که مذاکرهکننده بود، به آقای صادق خلخالی گفت شما برای چی آمدید؟ گفت از طرف مجلس برای مذاکره آمدم! حالا آقای نبویان هم فقط رفته و خبر آن را آورده است! در حالی که نباید همه چیز مذاکره را عیان کرد. نه اینکه نباید با مردم شفاف باشیم، اما مثل میماند که جوانی به خواستگاری برود؛ در آن جلسه خیلی حرفها زده میشود. اما در نهایت نتیجه را اعلام میکنند. در مورد مذاکره هم نباید هرچیزی را به سرعت آشکار کرد.»
از سوی دیگر، بررسی راههای ارتباطی که نبویان در جریان سیاسی خود دارد نیز میتواند نشاندهنده آن باشد که او چگونه توانسته به اسناد محرمانه کشور دست پیدا کند و با توجه به مقصود خود، آنها را بهصورت ناقص برای افکار عمومی بخواند.
اما سؤال مهمتر این است که با وجود ادعاهای ناقص و گاه نادرست، آن هم از سوی فردی که دارای جایگاه حقوقی بوده این است که چرا مجازاتی برای او در نظر گرفته نمیشود؟ در واقع، آنچه بهعنوان حلقه مفقوده ماجرا مطرح است، این است که جدای از جریان پایداری، چه کسی از او حمایت میکند که قدرت و ضریب نفوذ نبویان را در دسترسی به اسناد فوقسری در کشور افزایش داده است؟ تا جایی که برخی او را عامل نرسیدن ایران و آمریکا به توافق در دولت سیزدهم مطرح میکنند. گزارهای که امیرحسین ثابتی، از چهرههای نزدیک به جلیلی و نبویان، نیز آن را روایت کرده است. در واقع، اقدام نبویان اگرچه با واکنشهای سریع از سوی صداوسیما همراه بود، اما مجموعهای از پرسشهای ناتمام را به همراه دارد که پاسخی برای آنها ارائه نشده است. از همین رو باید دید آیا هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان یا قوه قضائیه به این ماجرا ورود میکند یا همچنان این پرسشهای بیپاسخ ادامه خواهد داشت.
ثبت دیدگاه
- دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
- پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
محرم و محیط زیست؛ فرصتی برای بازتعریف مسئولیت اجتماعی هیئتها
صدای نوحه و سخنرانی از بلندگوهای هیئت محله علیآباد برازجان در کوچههای اطراف میپیچد. عزادارن کمکم از راه میرسند .چند جوان مشغول چیدن و مرتب کردن صندلیها و فرش ها هستند. عدهای از صبح در آشپزخانه گروه جهادی هیئت برای پخت نذری فعالیت کردهاند و چند متر آنسوتر، خادمان مراسم زبالههای بجامانده از مراسم را از اطراف هیئت جمعآوری میکنند.
همزمان با آغاز مراسمات عزاداری ماه محرم، موضوع مدیریت پسماندها و کاهش آثار زیستمحیطی این تجمعهای گسترده مردمی بار دیگر مورد توجه فعالان اجتماعی و محیط زیست قرار گرفته است. مراسمی که هر ساله با حضور گسترده مردم برگزار میشود و در کنار کارکردهای مذهبی و فرهنگی، پیامدهای اجتماعی و زیستمحیطی خاص خود را نیز دارد.
هیئتهای مذهبی در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور تنها محل برگزاری آیینهای عزاداری نیستند. این مجموعهها به واسطه ارتباط مستقیم با اقشار مختلف جامعه، در بسیاری از مواقع به یکی از کانونهای اثرگذار فرهنگی و اجتماعی تبدیل شدهاند و همین ویژگی، ظرفیت آنها را برای ترویج برخی رفتارهای مسئولانه اجتماعی افزایش داده است.
در سالهای اخیر برخی هیئتها تلاش کردهاند توجه به پاکیزگی محیط، مدیریت پسماند و رعایت مسائل بهداشتی را نیز در برنامههای خود مدنظر قرار دهند.
هیئت بنیهاشمی محله علیآباد برازجان یکی از این نمونههاست. هیئتی که بیش از ۲۵ سال سابقه برگزاری مراسم عزاداری دهه نخست محرم را دارد و به گفته مسئولان آن، موضوع نظافت و بهداشت محیط همواره بخشی از برنامههای اجرایی این مجموعه بوده است.
سید بهزاد گلچمن، مدیر این هیئت میگوید: «رعایت بهداشت و نظافت از سالها قبل در برنامههای هیئت قرار داشته است. در دوران شیوع کرونا نیز تلاش کردیم با تهیه ماسک، مواد ضدعفونیکننده و رعایت فاصلهگذاری، شرایط ایمنتری برای عزاداران فراهم شود.»
وی میافزاید: «پس از پایان مراسم، جمعآوری زبالهها و پاکسازی محیط اطراف هیئت از جمله اقداماتی است که به صورت مستمر انجام میشود. تلاش میکنیم فضای اطراف محل برگزاری مراسم در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد.»
اهمیت این موضوع زمانی بیشتر نمایان میشود که حجم پسماندهای تولیدشده در ایام محرم مورد توجه قرار گیرد. ظروف غذا، لیوانهای یکبارمصرف، بطریهای آب و سایر اقلام مصرفی، بخش قابل توجهی از زبالههای این ایام را تشکیل میدهند.
غلامرضا شاکری، فعال اجتماعی، معتقد است هیئتها به دلیل گستردگی مخاطبان خود میتوانند در حوزه فرهنگسازی نیز نقش مؤثری ایفا کنند.
وی اظهار کرد: «محرم یکی از گستردهترین عرصههای حضور مردمی در کشور است و هیئتها از این جهت ظرفیت قابل توجهی برای انتقال پیامهای فرهنگی و اجتماعی دارند. بسیاری از رفتارهایی که در چنین فضاهایی مورد توجه قرار میگیرد، میتواند در سطح جامعه نیز بازتاب پیدا کند.»
شاکری با اشاره به کارکردهای اجتماعی هیئتها میگوید: «مفاهیمی مانند مسئولیتپذیری اجتماعی، رعایت حقوق دیگران، پرهیز از اسراف و توجه به منافع عمومی، موضوعاتی هستند که میتوانند در کنار برنامههای مذهبی نیز مورد توجه قرار گیرند. هیئتها به دلیل ارتباط مستقیم با مردم، امکان تأثیرگذاری در این حوزهها را دارند.»
وی ادامه میدهد: «در گذشته شیوههای برگزاری اطعام و پذیرایی به گونهای بود که حجم پسماندهای تولیدی کمتر بود. امروز نیز میتوان با بازنگری در برخی رویهها، ضمن حفظ سنتهای موجود، از برخی هزینهها و اتلاف منابع جلوگیری کرد.»
این فعال اجتماعی نقش مداحان، سخنرانان، بانیان و خادمان هیئتها را در شکلگیری فرهنگ عمومی مؤثر میداند و میگوید: «هر اندازه که موضوع مسئولیت اجتماعی در برنامههای فرهنگی و مذهبی بیشتر مورد توجه قرار گیرد، امکان تأثیرگذاری آن در جامعه نیز افزایش خواهد یافت.»
در کنار این نگاه اجتماعی، فعالان محیط زیست بر ضرورت توجه به آثار زیستمحیطی مراسمهای پرجمعیت محرم تأکید دارند.
داریوش محبی، روزنامهنگار و فعال محیط زیست میگوید: «بخش قابل توجهی از پسماندهای تولیدشده در ایام محرم را محصولات پلاستیکی و ظروف یکبارمصرف تشکیل میدهند. این مواد در مدت کوتاهی تجزیه نمیشوند و ممکن است سالهای طولانی در طبیعت باقی بمانند.»
وی میافزاید: «بخشی از این پسماندها به مرور زمان به ذرات بسیار ریز تبدیل میشوند و میتوانند وارد خاک، منابع آب و در نهایت زنجیره غذایی شوند. به همین دلیل مدیریت صحیح این پسماندها اهمیت زیادی دارد.»
محبی با اشاره به برخی راهکارهای کاهش تولید زباله میگوید: «استفاده از ظروف چندبارمصرف، بهرهگیری از ظروف سازگارتر با محیط زیست در موارد ضروری و توجه به تفکیک پسماندها از جمله اقداماتی است که میتواند به کاهش آثار زیستمحیطی این مراسمها کمک کند.»
وی یکی دیگر از مسائل کمتر مورد توجه را پسابهای تولیدشده در آشپزخانههای بزرگ نذری عنوان میکند و میافزاید: «روغنهای مصرفشده، چربی باقیمانده از شستوشوی ظروف و برخی مواد شوینده در صورت دفع غیراصولی میتوانند موجب آلودگی خاک و منابع آب شوند. جمعآوری جداگانه روغنهای مصرفشده و دفع اصولی پسابها از جمله اقداماتی است که میتواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند.»
به گفته این فعال محیط زیست، نصب پیامهای آموزشی، استقرار مخازن تفکیک زباله، کاهش مصرف اقلام یکبارمصرف و جلب مشارکت عزاداران در حفظ پاکیزگی محیط از جمله اقداماتی است که در برخی هیئتها تجربه شده و میتواند در کاهش حجم پسماندها مؤثر باشد.
تجربه برخی هیئتهای مذهبی در برازجان نشان میدهد توجه به پاکیزگی محیط، مدیریت پسماند و رعایت اصول بهداشتی میتواند در کنار برگزاری مراسم عزاداری مورد توجه قرار گیرد. موضوعی که به اعتقاد فعالان اجتماعی و محیط زیست، با برنامهریزی و مشارکت بیشتر میتواند در هیئتهای بیشتری مورد توجه قرار گیرد و به بخشی از رویههای اجرایی این مراسمها تبدیل شود.
برازجان؛ شهری که فاضلاب در آن متولی ندارد/ دَره های آلوده، یک سؤال بیپاسخ
سه دره فصلی برازجان همچنان آبهایی را با خود حمل میکنند که قرار نبود هرگز در بستر یک رودخانه جاری شوند. آبهایی که مسیرشان از میان محلههای مسکونی میگذرد و در نهایت به سوی دشتهای پاییندست حرکت میکنند، در حالی که هنوز کسی نمیداند مسئول جلوگیری از این آلودگی دقیقاً چه نهادی است؟
در محاصره گرما؛ چالش بوشهر با تغییرات اقلیمی و الگوی مصرف برق
در شرایطی که پژوهشهای علمی از تداوم روند گرمایش در جنوب کشور حکایت دارند، به نظر میرسد تأمین برق پایدار در استان بوشهر بیش از گذشته به ترکیبی از مدیریت هوشمند مصرف، توسعه نیروگاههای خورشیدی، ارتقای زیرساختهای انرژی و همراهی شهروندان وابسته باشد
نبرد روایتها در مستطیل سبز؛ تیم ملی فوتبال در آزمون بزرگ «سرمایه اجتماعی»
امروز ایرانیان در آستانه یک انتخاب مهم قرار دارند. انتخاب میان بازتولید شکافهای گذشته یا استفاده از ظرفیت فوتبال برای تقویت انسجام ملی. در نهایت، تیم ملی فوتبال ایران نه متعلق به یک دولت است و نه وابسته به یک جریان سیاسی. این تیم، تیم ملت ایران است. تیمی که میلیونها ایرانی خود را در آن میبینند و موفقیتش را موفقیت ایران میدانند
کودکی زیر بار معیشت؛ روایت ناتمام میلیونها کودک کار
گرمای ظهرهای بلند بوشهر مدتها ست شروع شده و سر چهارراه ها، کودکان بسیاری از ساعتها قبل کار روزانه خود را آغاز کردهاند. یکی سر چهارراههای مرکز شهر گل میفروشد، دیگری با بستهای دستمال کاغذی میان خودروها رفتوآمد میکند و کودکی دیگر لابد در کارگاهی دور از چشم رهگذران مشغول کاری است که تناسبی با سن و سالش ندارد. کودکانی که به جای نشستن پشت نیمکت مدرسه، بازی با همسالان و تجربه بیدغدغه دوران کودکی، ناچارند بخشی از بار معیشت خانواده را به دوش بکشند.
این تصویر تنها به بوشهر محدود نیست. پدیده کار ِکودک سالهاست به یکی از چالشهای اجتماعی در ایران و جهان تبدیل شده؛ پدیدهای که فراتر از یک مسئله اقتصادی، با سلامت روان، آموزش، امنیت اجتماعی و آینده یک نسل گره خورده است.
هر سال ۲۲خردادماه، روز مبارزه با کار کودک در تقویم خودنمایی میکند؛ روزی برای یادآوری میلیونها کودکی در سرتاسر جهان که هنوز از ابتداییترین حقوق خود محروماند.
بر اساس تازهترین گزارش مشترک سازمان بینالمللی کار و یونیسف، در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۳۸ میلیون کودک در جهان درگیر کار کودک بودهاند که از این میان، ۵۴ میلیون نفر در مشاغل خطرناک فعالیت میکنند؛ مشاغلی که سلامت، امنیت و رشد آنان را تهدید میکند. اگرچه این آمار نسبت به سالهای گذشته کاهش یافته، اما جهان همچنان از تحقق هدف حذف کامل کار کودک فاصله دارد.
- آمارهایی که همه واقعیت را نشان نمیدهند
در ایران آمار دقیقی از تعداد کودکان کار وجود ندارد. کارشناسان معتقدند بخش قابل توجهی از این کودکان در اقتصاد غیررسمی فعالیت میکنند و به همین دلیل در آمارهای رسمی ثبت نمیشوند.
گزارشهای سازمان بهزیستی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سالهای اخیر از شناسایی دهها هزار کودک کار و خیابان در کشور خبر دادهاند، اما فعالان اجتماعی بر این باورند که تعداد واقعی بسیار بیشتر از ارقام اعلامشده است.
بسیاری از این کودکان در کارگاههای کوچک، مشاغل خانگی، فعالیتهای کشاورزی، جمعآوری پسماند و سایر بخشهای غیررسمی اقتصاد مشغول به کار هستند.
در استان بوشهر نیز اگرچه آماری جامع و قابل استناد از تعداد کودکان کار منتشر نشده، اما مسئولان بهزیستی طی سالهای گذشته از شناسایی صدها کودک کار و خیابانی در طرحهای ساماندهی خبر دادهاند. با این حال کارشناسان تأکید میکنند که شمار واقعی این کودکان احتمالاً بیش از آمارهای شناساییشده است.
- زخمهایی که دیده نمیشوند
کارِ کودک تنها به خستگی جسمی و درآمد ناچیز محدود نمیشود. نخستین قربانی این پدیده، سلامت روان کودکان است.
هدی محمودی، کارشناس روانشناسی میگوید: «ورود کودک به چرخه کار در سنین پایین میتواند روند طبیعی رشد هیجانی و شخصیتی او را مختل کند. فشارهای اقتصادی، مسئولیتهای زودهنگام و تجربه تحقیر یا بیتوجهی در محیط کار، زمینه بروز اضطراب، افسردگی، کاهش عزتنفس و احساس ناامنی را فراهم میکند.»
به گفته او، بسیاری از کودکان کار در شرایطی رشد میکنند که ناچارند زودتر از سن طبیعی با دغدغههای بزرگسالان مواجه شوند. همین موضوع میتواند فرآیند شکلگیری شخصیت و هویت آنان را با اختلال مواجه کند.
محمودی ادامه میدهد: «اختلال در رشد هیجانی، دشواری در تنظیم احساسات، پرخاشگری یا انزوای اجتماعی از دیگر پیامدهای روانی کار کودک است. بسیاری از این کودکان به دلیل مواجهه با استرس مزمن، در تمرکز، برنامهریزی برای آینده و شکلگیری اعتماد به نفس دچار مشکل میشوند.»
کارشناسان حوزه سلامت روان معتقدند کودکانی که سالها در معرض فشارهای اقتصادی و اجتماعی قرار دارند، بیش از دیگران در معرض اختلالات اضطرابی و افسردگی در دوران نوجوانی و بزرگسالی قرار میگیرند.
- کودکانی که از مدرسه جا میمانند
یکی از مهمترین پیامدهای کار کودک، محرومیت از آموزش است. کودکانی که بخش عمده روز خود را صرف کار میکنند، یا از تحصیل بازمیمانند یا کیفیت آموزش آنان به شدت کاهش پیدا میکند.
محمودی در این باره میگوید: «دوری از مدرسه و محیطهای آموزشی تنها به معنای عقبماندن از درس نیست. مدرسه محلی برای یادگیری مهارتهای اجتماعی، تعامل با همسالان و رشد شناختی کودک است. محرومیت از این فضا میتواند فرصتهای شغلی و اجتماعی فرد را در آینده محدود کند.»
به گفته این کارشناس، فاصله گرفتن از روابط سالم با همسالان، احساس طردشدگی اجتماعی، کاهش مهارتهای ارتباطی و انزوای اجتماعی از دیگر پیامدهای محرومیت آموزشی در کودکان کار است.
جامعهشناسان نیز معتقدند کار کودک در بسیاری از موارد به بازتولید چرخه فقر منجر میشود. کودکی که از تحصیل بازمیماند، در آینده نیز فرصتهای شغلی کمتری خواهد داشت و احتمال گرفتار شدن او در فقر و آسیبهای اجتماعی افزایش مییابد.
- خشونتی که پشت درهای بسته اتفاق میافتد
یکی از ابعاد کمتر دیدهشده کار کودک، قرار گرفتن این کودکان در معرض انواع خشونت و سوءاستفاده است.
محمودی میگوید: «کودکان کار به دلیل حضور در محیطهای غیررسمی و فاقد نظارت، بیش از سایر کودکان در معرض خشونت جسمی، آزار روانی و حتی سوءاستفاده جنسی قرار دارند. آثار این آسیبها تنها به همان زمان محدود نمیشود و ممکن است سالها بعد نیز زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهد.»
به گفته وی، تجربه خشونت میتواند باعث ترس مزمن، بیاعتمادی به دیگران، احساس شرم و گناه و حتی بروز علائم اختلال استرس پس از سانحه شود.
علاوه بر این، شرایط نامناسب کاری، تغذیه ناکافی، ساعات طولانی کار و نبود دسترسی مناسب به خدمات درمانی نیز سلامت جسمی کودکان را تهدید میکند.
- حقوقی که روی کاغذ ماندهاند
ایران در سال ۱۳۷۲ به کنوانسیون حقوق کودک پیوست. بر اساس این کنوانسیون، کودکان حق دارند از آموزش، سلامت، رفاه و حمایت در برابر بهرهکشی اقتصادی برخوردار باشند.
همچنین قانون کار ایران، بهکارگیری افراد زیر ۱۵ سال را ممنوع کرده و برای اشتغال نوجوانان ۱۵ تا ۱۸ سال نیز محدودیتهایی در نظر گرفته است.
از سوی دیگر، قانون حمایت از اطفال و نوجوانان که در سال ۱۳۹۹ اجرایی شد، بهرهکشی اقتصادی از کودکان و بهکارگیری آنان در فعالیتهای زیانآور را از مصادیق کودکآزاری دانسته و برای آن مجازاتهایی تعیین کرده است.
با وجود این قوانین، کارشناسان معتقدند فاصله میان قانون و واقعیت همچنان قابل توجه است و بخش مهمی از کودکان کار در حوزههایی فعالیت میکنند که نظارت مؤثری بر آنها وجود ندارد.
- خانواده و دولت؛ دو ضلع اصلی مسئولیت
بخش بزرگی از کودکان کار در خانوادههایی زندگی میکنند که با فقر، بیکاری، اعتیاد، طلاق یا سایر آسیبهای اجتماعی مواجه هستند.
محمودی معتقد است: «خانوادهها نقش مهمی در پیشگیری از کار کودک دارند. ایجاد محیطی امن، حمایت عاطفی و اولویت دادن به آموزش میتواند از ورود بسیاری از کودکان به بازار کار جلوگیری کند. البته نباید فراموش کرد که بسیاری از خانوادهها خود قربانی شرایط اقتصادی هستند و بدون حمایتهای اجتماعی توان مقابله با این وضعیت را ندارند.»
کارشناسان تأکید میکنند مقابله با کار کودک تنها با برخوردهای انتظامی یا جمعآوری کودکان از خیابان امکانپذیر نیست. کاهش فقر، ایجاد فرصتهای شغلی برای والدین، گسترش پوششهای حمایتی، توسعه آموزش رایگان و باکیفیت و تقویت خدمات اجتماعی از جمله راهکارهایی است که میتواند به کاهش این پدیده کمک کند.
- مهاجران افغان؛ واقعیت فراتر از یک تصور عمومی
در سالهای اخیر حضور بخشی از کودکان مهاجر افغان در میان کودکان کار، به یکی از موضوعات مورد بحث تبدیل شده است. با این حال کارشناسان معتقدند نسبت دادن پدیده کار کودک به یک گروه یا ملیت خاص، نگاهی سادهانگارانه و غیرواقعبینانه است.
محمودی در این باره میگوید: «در برخی مناطق، شرایط دشوار اقتصادی و محدودیتهای معیشتی برخی خانوادههای مهاجر میتواند احتمال ورود کودکان به بازار کار را افزایش دهد، اما ریشه اصلی این پدیده در فقر، نابرابری اقتصادی و ضعف نظامهای حمایتی است؛ همان عواملی که بسیاری از کودکان ایرانی را نیز به سمت کار سوق میدهد.»
کارشناسان حوزه رفاه اجتماعی نیز تأکید میکنند که راهحل این مسئله نه محروم کردن کودکان از خدمات آموزشی و حمایتی، بلکه گسترش حمایتهای اجتماعی برای تمامی کودکان ساکن کشور است.
- کودکی یک حق است، نه امتیاز
کودک کار را نباید تنها در چهره پسربچهای که پشت چراغ قرمز گل میفروشد یا دخترکی که در مترو دستمال کاغذی عرضه میکند، خلاصه کرد. هر کودک کاری، روایت ناتمام یک فرصت از دسترفته است؛ فرصتی برای آموزش، رشد، بازی و تجربه زندگی در امنیت.
کار کودک، بیش از آنکه یک مسئله فردی باشد، نشانهای از شکافهای اقتصادی و اجتماعی جامعه است. شکافهایی که اگر ترمیم نشوند، پیامدهای آن تنها متوجه کودکان نخواهد بود، بلکه آینده جامعه را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.
روز جهانی مبارزه با کار کودک فرصتی است برای بازنگری در مسئولیتی که از خانواده آغاز میشود، به دولت میرسد و در نهایت همه جامعه را در بر میگیرد. زیرا کودکان قرار نیست نانآور باشند؛ آنها باید فرصت کودک بودن داشته باشند./ایسنا
برازجان و اقتصاد ویترینی؛ بررسی پیامد های رشد واحدهای صنفی در برازجان
شاید تعداد مغازهها در سالهای آینده باز هم بیشتر شود، اما آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد، تناسب میان توسعه فضاهای تجاری، نیاز واقعی بازار و ظرفیت اقتصادی شهری است که سالها یکی از مهمترین مراکز خرید استان بوشهر به شمار میرفت
ورودی جدید شهر دالکی بهزودی افتتاح خواهد شد
صبح روز شنبه ۳۰ خردادماه، صدیقه سعادتمند، بخشدار مرکزی دشتستان به همراه امام جمعه دالکی، شهردار این شهر و کارشناسان بخشداری از روند اجرای آسفالت در بلوار شهید عبدالرحمن صابری دالکی بازدید کردند.
به گزارش راویان به نقل از روابط عمومی بخشداری مرکزی دشتستان، بخشدار مرکزی دشتستان در جریان این بازدید که برای سومین بار با هدف ارزیابی میزان پیشرفت فیزیکی پروژه و بررسی کیفیت اجرای عملیات انجام شد، اظهار داشت: پروژههای عمرانی نقش مهمی در روند توسعه شهری دارند و از ابتدای آغاز عملیات اجرایی تا زمان بهرهبرداری، بازدید و نظارت بر پروژههای شهرها و روستاهای بخش مرکزی همواره در دستور کار بخشداری قرار داشته است.
سعادتمند با قدردانی از تلاشهای شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر دالکی، تسریع در تکمیل پروژههای نیمهتمام را ضروری دانست و افزود: احداث ورودی جدید شهر دالکی از جمله اقدامات مهمی است که در اولویت برنامههای شهردار و شورای اسلامی این شهر قرار دارد و امیدواریم با افتتاح و بهرهبرداری از آن در آینده نزدیک، شاهد بهبود دسترسیها، ارتقای کیفیت محیط شهری و افزایش رضایت شهروندان باشیم.
در این بازدید همچنین حسین رضوانی، شهردار دالکی گزارشی از آخرین وضعیت پروژه ارائه کرد و ضمن تشریح چالشها و جزئیات فنی و اجرایی، به بیان برنامههای آینده شهرداری دالکی در ادامه این طرح پرداخت.
در محاصره گرما؛ چالش بوشهر با تغییرات اقلیمی و الگوی مصرف برق
در شرایطی که پژوهشهای علمی از تداوم روند گرمایش در جنوب کشور حکایت دارند، به نظر میرسد تأمین برق پایدار در استان بوشهر بیش از گذشته به ترکیبی از مدیریت هوشمند مصرف، توسعه نیروگاههای خورشیدی، ارتقای زیرساختهای انرژی و همراهی شهروندان وابسته باشد
به مناسبت روز صنایع دستی؛ بازدید مسئولان دشتستان از از کارگاههای صنایع دستی
به گزارش راویان از روابط عمومی بخشداری مرکزی دشتستان، همزمان با روز صنایع دستی، صدیقه سعادتمند بخشدار مرکزی دشتستان، عصر روز چهارشنبه ۲۱ خردادماه با همراهی سیده خدیجه حسینی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان، از کارگاه سفالگری اصغر طاهری و کارگاه سفال و سرامیک کشتکاری بازدید کرد.
در جریان این بازدید، بخشدار مرکزی دشتستان با بررسی مسائل و مشکلات فعالان این حوزه، بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان صنایع دستی تأکید کرد.
سعادتمند با تبریک روز صنایع دستی اظهار داشت: ترویج استفاده از محصولات سفالی و صنایع دستی بومی که حاصل هنر، خلاقیت و نوآوری هنرمندان این عرصه است، افزون بر ایجاد فضایی زیبا و دلنشین در منازل و محیطهای کاری، میتواند در توسعه اشتغال و رونق کسبوکارهای محلی نیز نقشآفرین باشد.
وی افزود: حمایت از هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی و رفع موانع پیشروی آنان، از وظایف مهم دستگاههای اجرایی است و باید با جدیت دنبال شود.
بر اساس این گزارش، در این دو کارگاه محصولاتی از جمله زیورآلات سفالی و سرامیکی، گلدان، کوزه، ظروف هفتسین، کاسه و دیگر ظروف سفالی تولید میشود.

اینترنت ایران بلاتکلیف میان سه نهاد موازی؛دو رأی متضاد و یک بنبست
این دو تصمیم متعارض، نظام حقوقی و اجرایی کشور را در بنبستی نهادی فروبرد، تا آنجا که در ۵ خرداد ۱۴۰۵، دیوان عدالت اداری با صدور دستور موقت، اجرای مصوبات ستاد ویژه را «متوقف » ساخت و ابهامی بزرگ در تعیین مرجع تصمیمگیرنده نهایی برای وضعیت اینترنت ایجاد کرد.امری که تا این لحظه وضعیتی نامشخص در اتصال اینترنت بین الملل ایجاد کرده است
01 تیر 1405
ادعای ونس درباره موافقت ایران با بازگشت بازرسان آژانس/ من نمیتوانم برای ۶۰ روز آینده اینجا بمانم؛ به آمریکا بازخواهم گشت
اقتصادنیوز: معاون ترامپ گفت:تیمهای فنی با نظارت مناسب به کار خود ادامه خواهند داد تا اطمینان حاصل شود که ما به اهدافی که برای همه اهمیت دارد، دست پیدا میکنیم.
فوری / معافیت ۶۰ روزه تحریمهای نفتی ایران صادر شد
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از هم میهن، وزارت خزانهداری آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که مجوزی صادر کرده است که به ایران اجازه میدهد تا ۲۱ اوت ۲۰۲۶ نفت خام، محصولات پتروشیمی و فرآوردههای نفتی خود را به فروش برساند.
وزارت خزانهداری آمریکا اعلام کرد: این مجوز شامل فروش نفت خام و محصولات پتروشیمی و فرآوردههای نفتی ایران میشود.
این مجوز تا ۲۱ اوت ۲۰۲۶ اعتبار خواهد داشت.
بر اساس اعلام واشنگتن واردات نفت خام و محصولات پتروشیمی و فرآوردههای نفتی ایران به ایالات متحده نیز در چارچوب این مجوز مجاز است.

تداعی بگمبگمهای احمدینژاد با اظهارات اخیر نبویان/۱۰ دقیقه نطق طوفانی، بلای جان صداوسیما شد/ چه کسی اسناد محرمانه را به نبویان داده است؟
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، شاید اگر خبری درباره سانسور مقامات سابق کشور، چون محمدجواد ظریف، حسن روحانی یا حتی سیدحسن خمینی، توسط رسانه ملی در فضای رسانهای منتشر میشد، باورپذیرتر بود؛ اما کمتر کسی انتظار داشت تیغ تیز سانسور صداوسیما بر گردن محمود نبویان، یکی از حامیان اصلی سعید جلیلی بنشیند. آن هم در رسانهای که قائممقامش وحید جلیلی است و ریاست آن را پیمان جبلی بر عهده دارد.
مدتهاست که صداوسیما به خانه دوم دلواپسان و تندروها تبدیل شده است؛ اتفاقی که از زمان قائممقامی وحید جلیلی در رسانه ملی به اوج رسیده و انگار گوش شنوایی برای شنیدن انتقادها از عملکرد این رسانه در میان مسئولان آن وجود ندارد. مالک شریعتی، علی خضریان، ابراهیم عزیزی و محمود نبویان تنها بخشی از نمایندگان طیف تندرویی هستند که از زمان آغاز جنگ تا اکنون در تمامی برنامههای رسانه ملی حضور دارند. حال آنچه این روزها به یک بحران برای صداوسیما تبدیل شده است، نه انتقادهای مکرر رئیسجمهور از عملکرد همکاران پیمان جبلی است و نه حتی پایین بودن مخاطبان در غیاب برنامههای خوب از سوی این رسانه؛ بلکه اظهارات محمود نبویان است که در شامگاه جمعه در یک گفتوگوی تلویزیونی پخش شد و دست به بیان مطالبی دارای محتوای اسناد محرمانه کشور زد. اقدامی که در افکار عمومی یادآور «بگمبگم»های محمود احمدینژاد در مناظرات انتخاباتی سال ۸۸ یا استیضاح وزیر کار دولت دهم و جدال دو رئیس قوه مجریه و مقننه بود.
اما نبویان چه گفت که باعث ایجاد یک بحران سیاسی در صداوسیما شد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که این نماینده مجلس که در مخالفت با مذاکرات شهرت خاصی دارد و حتی شش جلد کتاب نیز با عنوان «چالش هستهای» در رزومه خود دارد، از زمان انتشار خبر تفاهم ایران و آمریکا، در تمامی تریبونهای خود، اعم از حضور در میدان، تلویزیون و فضای مجازی، دست به انتشار ادعاهای تندی علیه مقامات کشور و مهمترین تصمیم نظام زده است.
نبویان با اشاره به نامهای مورخ ۱۵ فروردین، گفت: «رهبر انقلاب در ذیل گزارش مذاکرات نوشتهاند که با انجام مذاکرات بر اساس شرایط مشخص مخالفتی ندارند، اما تأکید کردهاند موضوع اصلی نباید وارد دایره مذاکره شود.»
این نماینده مجلس ادامه داد: «پس از آغاز مذاکرات در پاکستان و ارائه گزارش به رهبر انقلاب، ایشان در حاشیه گزارش تیم مذاکرهکننده، صریحاً عدم رضایت خود را اعلام کردهاند و نوشتهاند: "آنچه در مذاکرات رقم خورده است، با آنچه قرار بود انجام شود و شرط مشروعیت مذاکرات بوده، تفاوت کلی دارد."»
نبویان با بیان اینکه رهبر انقلاب در چند نوبت بر عدم ورود به موضوع هستهای تأکید کردهاند، اظهار داشت: «در تاریخهای ۱۵ فروردین، ۲۹ فروردین و ۴ اردیبهشت، سه بار تصریح شده که موضوع هستهای نباید محور مذاکره باشد و مذاکرات باید بر پایان جنگ و اخذ غرامت متمرکز شود. رهبر انقلاب در یکی از این مکاتبات نوشتهاند: "برای مذاکره و تعاون عجله داریم، نه اجبار" و در مقطعی نیز تأکید کردهاند که "مذاکرات باید متوقف شود."»
بیان اظهارات نبویان در شبکه خبر صداوسیما به ۱۰ دقیقه نرسیده بود که مجری برنامه به میان حرف او آمد و به بهانه پخش یک میانبرنامه، به سخنان او پایان داد. اما پس از گذشت چند ساعت، نهتنها این برنامه مجدداً پخش نشد، بلکه روابط عمومی صداوسیما نیز با انتشار بیانیهای از اظهارات مطرحشده توسط این نماینده مجلس اعلام برائت کرد. در بیانیه تأکید شد: «اشاره ناقص و مخدوش به اسناد دارای طبقهبندی و مکاتبات مسئولان عالی کشور، مصداق تخلف قانونی و مستوجب پیگرد قضایی است و پیگیریهای لازم را در این خصوص در دستور کار قرار خواهد داد.»
اما نکته قابل توجه آنجاست که روابط عمومی صداوسیما تأکید میکند: «شبکه خبر ضمن ابراز تأسف بابت بیتوجهی میهمان مذکور به قواعد اخلاقی و الزامات آنتن زنده، به اطلاع میرساند مدیریت این شبکه ضمن پذیرش استعفای مدیرکل مربوطه، برخوردهای انضباطی لازم را به دلیل بیتوجهی به الزامات برنامههای زنده و سهلانگاری در مدیریت حرفهای به عمل خواهد آورد.»
اقدام سریع یاران جبلی در انتشار این بیانیه، نشاندهنده هزینههای حضور تندروها در این رسانه است؛ هزینهای که برکناری یک مدیرکل مربوطه تنها بخش کوچکی از آن به شمار میرود و بخش بزرگتر آن، افشای اسناد محرمانهای است که از سوی شخصی دارای جایگاه حقوقی فاش شدهاند.
هرچند با گذشت دو روز، هنوز صحت ادعاهای محمود نبویان تأیید یا رد نشده است، اما آنچه همچنان بهعنوان یک نکته مجهول باقی مانده این است که نبویان چگونه توانسته به اسناد سری و طبقهبندیشده در کشور دست پیدا کند. هرچند که نبویان در توئیتی ادعا کرد: «امروز در شبکه خبر در مورد چرایی مخالفت رهبری با تفاهم یادداشت ایران و آمریکا مشغول بیان دیدگاه رهبری بودم که بهصورت ناقص رها شد. بخش مهم آن بررسی متن یادداشت تفاهم بود که علت مخالفت رهبری را بیشتر آشکار میکرد. انشاالله خداوند ما را در پیروی از رهبری عزیز ثابت قدم نگه دارد.»
اما انتشار بیانیه صداوسیما و همچنین انتقاداتی که از سوی سیاسیون مطرح شد، نشان از رد این ادعا دارد. آنچنان که سردبیر سایت مشرق خطاب به نبویان در خصوص افشای نامه محرمانه رهبر انقلاب نوشت: «در رسانه ملی، نامه بهکلی سری را ناقص و تقطیعشده میخوانید، بعد دعوت به وحدت میکنید؟ چرا نمیگویید این بریدههای گزینششده، مربوط به حدود ۲۰ و چند مکاتبه بوده و از قضا از اولین مکاتبهها تا اسناد سری و بهکلی سری نظام را افشا و منتشر کردید؛ لااقل درست و دقیق فاش میکردید… نمیگویم نفاق سیاسی، اما امانتدار نظام نبودید؛ تقوای فردی و سیاسی هم ندارید.»
![]()
ناگفته نماند که این نخستین بار نیست که نبویان دست به افشای اطلاعاتی محرمانه با محوریت مذاکره زده است. او پیشتر نیز، زمانی که همراه با محمدباقر قالیباف و تیم مذاکرات ایران راهی پاکستان شده بود، برخی از مفاد مذاکرات را برای همطیفان خود بیان کرده و به نوعی به آنان خط داده بود. این را احمد بخشایش اردستانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، بیان کرده و به خبرآنلاین گفته بود: «احتمالاً آقای نبویان این خبر را به آقای خضریان داده است. آقای خلخالی در زمان قطعنامه ۵۹۸ رفته بودند مذاکره کنند. آقای ولایتی که مذاکرهکننده بود، به آقای صادق خلخالی گفت شما برای چی آمدید؟ گفت از طرف مجلس برای مذاکره آمدم! حالا آقای نبویان هم فقط رفته و خبر آن را آورده است! در حالی که نباید همه چیز مذاکره را عیان کرد. نه اینکه نباید با مردم شفاف باشیم، اما مثل میماند که جوانی به خواستگاری برود؛ در آن جلسه خیلی حرفها زده میشود. اما در نهایت نتیجه را اعلام میکنند. در مورد مذاکره هم نباید هرچیزی را به سرعت آشکار کرد.»
از سوی دیگر، بررسی راههای ارتباطی که نبویان در جریان سیاسی خود دارد نیز میتواند نشاندهنده آن باشد که او چگونه توانسته به اسناد محرمانه کشور دست پیدا کند و با توجه به مقصود خود، آنها را بهصورت ناقص برای افکار عمومی بخواند.
اما سؤال مهمتر این است که با وجود ادعاهای ناقص و گاه نادرست، آن هم از سوی فردی که دارای جایگاه حقوقی بوده این است که چرا مجازاتی برای او در نظر گرفته نمیشود؟ در واقع، آنچه بهعنوان حلقه مفقوده ماجرا مطرح است، این است که جدای از جریان پایداری، چه کسی از او حمایت میکند که قدرت و ضریب نفوذ نبویان را در دسترسی به اسناد فوقسری در کشور افزایش داده است؟ تا جایی که برخی او را عامل نرسیدن ایران و آمریکا به توافق در دولت سیزدهم مطرح میکنند. گزارهای که امیرحسین ثابتی، از چهرههای نزدیک به جلیلی و نبویان، نیز آن را روایت کرده است. در واقع، اقدام نبویان اگرچه با واکنشهای سریع از سوی صداوسیما همراه بود، اما مجموعهای از پرسشهای ناتمام را به همراه دارد که پاسخی برای آنها ارائه نشده است. از همین رو باید دید آیا هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان یا قوه قضائیه به این ماجرا ورود میکند یا همچنان این پرسشهای بیپاسخ ادامه خواهد داشت.
ونس: دیروز، روز «خیلی خیلی خوبی» بود و مذاکرات پیشرفت داشت | مذاکرات فنی در هفتهها و روزهای آتی ادامه خواهد یافت | اموال بلوکه شده ایران باعث ثروتمندتر شدن کشاورزان آمریکایی خواهد شد
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از انتخاب، جی دی ونس، معاون رئیسجمهور آمریکا گفت: ما در جریان مذاکرات با ایران پیشرفت بسیار خوبی داشتهایم و پایهها و مبانی مناسبی برای دستیابی به یک توافق نهایی فراهم کردهایم. دیروز، روز خیلی خیلی خوبی بود.
وی افزود: در حال تلاش برای جلوگیری از تشدید تنش میان اسرائیل و لبنان هستیم.
معاون ترامپ عنوان کرد: سازوکاری برای نظارت بر اجرای آتشبس در لبنان میان اسرائیل و حزبالله ایجاد کردهایم. گفتوگوهای فنی با ایران در روزها و هفتههای آینده ادامه خواهد یافت.
وی ادامه داد: با میانجیها و ایرانیها همکاری میکنیم تا سازوکارهایی برای اطمینان از تحقق اهداف توافق ایجاد شود. پیشرفتهایی حاصل شده، اما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن در زمینه مذاکرات هستهای باقی مانده است.
ونس گفت: با لبنانیها، ایرانیها و اسرائیلیها همکاری میکنیم تا تمامیت ارضی لبنان و امنیت اسرائیل تضمین شود. مذاکرات فنی با ایران در هفتههای آینده ادامه خواهد یافت.
او اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، احتمالاً وضعیت در لبنان از هر زمان دیگری آرامتر بوده است. ۲۴ ساعت قبل از آن هم نسبتاً خوب بود. البته ۷۲ ساعت قبل مقداری تیراندازی وجود داشت. این یک روند در حال پیشرفت است.
همچنین بنا بر گزارش ایسنا، جیدی ونس، معاون رییسجمهور آمریکا که سرپرستی هیات آمریکا در مذاکرات با ایران را برعهده دارد. در یک نشست خبری در سوئیس با تشریح ابعاد مختلف مذاکرات چهارجانبه، به موضوعات هستهای، سازوکار آتشبس در لبنان و تداوم رایزنیهای فنی میان طرفین پرداخت.
معاون رئیسجمهور آمریکا با اشاره به یک گام نظارتی مهم در روند دیپلماتیک جاری با ایران مدعی شد: ایرانیها موافقت کردهاند که از بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی برای بازگشت به کشورشان دعوت کنند.
وی با ارزیابی روند پیشرفت گفتوگوها و تشبیه آن به مراحل ساخت یک بنا اظهار کرد: توافق نهایی حکم یک خانه را دارد؛ ما اکنون پیریزی و فونداسیون آن را انجام دادهایم. هنوز خانه را نساختهایم، اما زیربنای موفقی را پایهگذاری کردهایم.
ونس با بیان اینکه با وجود بازگشت مقامات ارشد، رایزنیهای فنی در حوزه دستوکارها ادامه خواهد داشت، گفت: من نمیتوانم برای ۶۰ روز آینده در اینجا بمانم و به آمریکا بازمیگردم، اما تیمهای فنی به کار خود در محل مذاکرات ادامه خواهند داد.
وی در پاسخ به سوالی درباره اخبار منتشرشده مبنی بر تصمیم هیئت ایرانی برای ترک مذاکرات در پی اعتراض به تهدیدات روز گذشته «دونالد ترامپ»، رئیسجمهور آمریکا علیه ایران و تیم مذاکره کننده مدعی آن شد که «ایرانیها تهدید به ترک جلسه کردند، یا دستکم تهدیدهایی در رسانههای اجتماعی مطرح شد که آنها اتاق مذاکره را ترک میکنند، اما در نهایت کار ادامه پیدا کرد.»
معاون رئیسجمهور آمریکا در ادامه به تشریح وضعیت اجرای آتشبس در لبنان پرداخت و آن را فرآیندی پیچیده و در حال پیشرفت خواند و گفت: همانطور که ترامپ اشاره کرد، گاهی اوقات این آتشبسها صرفاً به معنای آن است که میزان شلیکها کمی کاهش یافته است. اما هدف ما این بود که اطمینان حاصل کنیم هماهنگیهای لازم برقرار شده تا در صورت بروز هرگونه درگیری یا شلیک از سوی حزبالله یا پاسخ رژیم صهیونیستی، طرفین عملاً با یکدیگر در کانال ارتباطی باشند و راهی برای متوقف کردن درگیریها پیدا کنند.
وی افزود: ظرف ۲۴ ساعت گذشته، وضعیت در لبنان احتمالاً در آرامترین حالت خود بوده است. ۲۴ ساعت قبل از آن هم نسبتاً خوب بود، هرچند که مشخصاً حدود ۷۲ ساعت پیش شلیکهایی صورت گرفت. این فرآیند همچنان یک پروژه در حال تکمیل است.
معاون رئیسجمهور آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا ایالات متحده خواهان عقبنشینی نیروهای نظامی صهیونیست از جنوب لبنان است یا خیر، مدعی شد که واشنگتن به دنبال یک راهحل دیپلماتیک متوازن است.
ونس در پایان در ادعایی عجیب و بر خلاف مواضع صریح مقامات صهیونیستی گفت که «اسرائیلیها بسیار صریح اعلام کردهاند که هیچگونه قصد و چشمداشت ارضی در جنوب لبنان ندارند. دلیلی که آنها احساس میکنند باید در آنجا حضور داشته باشند، نگرانی از نیروهای حزبالله در جنوب لبنان است. با این حال، ما معتقدیم میتوانیم به نقطهای برسیم که در آن, هم تمامیت ارضی لبنان و هم امنیت اسرائیل حفظ و تضمین شود.
معاون رئیسجمهور آمریکا با تمجید از مدل توافق شکلگرفته و نقش واسطهها ادعا کرد: آنچه جرد (کوشنر)، قطریها و کل تیم به دست آوردند، از نظر من یک توافق کلاسیک به سبک ترامپ است.
وی در ادامه ادعاهای خود درباره نحوه هزینهکرد داراییهای ایران افزود: اگر اموال بلوکهشده ایران روزی آزاد شوند، این داراییها باعث ثروتمندتر شدن کشاورزان آمریکایی خواهند شد و به تأمین مواد غذایی برای مردم ایران کمک خواهند کرد.
ادعای سی ان ان درباره تردد کشتی ها در تنگه هرمز
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از شفقنا، از الجزیره، شبکه سیانان به نقل از منبعی دیپلماتیک اعلام کرد: «اجرای یادداشت تفاهم آتشبس میان تهران و واشنگتن به مسیر درست خود بازگشته و تنگه هرمز برای کشتیرانی باز است.»
این در حالی است که روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو روز پیش با صدور اطلاعیهای اعلام کرد: «با توجه به جنایات رژیم صهیونیستی در لبنان و نقض تعهدات ایالات متحده آمریکا در برقراری آتشبس، تنگه هرمز بر روی تمامی شناورها بسته است.»
در این اطلاعیه تأکید شده است: «تنگه هرمز همچنان بسته است و شناورها از نزدیک شدن به این منطقه خودداری کنند؛ در غیر این صورت، مسئولیت هرگونه مخاطره و تبعات امنیتی احتمالی بر عهده خود آنها خواهد بود.»
نبرد روایتها در مستطیل سبز؛ تیم ملی فوتبال در آزمون بزرگ «سرمایه اجتماعی»
امروز ایرانیان در آستانه یک انتخاب مهم قرار دارند. انتخاب میان بازتولید شکافهای گذشته یا استفاده از ظرفیت فوتبال برای تقویت انسجام ملی. در نهایت، تیم ملی فوتبال ایران نه متعلق به یک دولت است و نه وابسته به یک جریان سیاسی. این تیم، تیم ملت ایران است. تیمی که میلیونها ایرانی خود را در آن میبینند و موفقیتش را موفقیت ایران میدانند
کارت سبز تبلیغاتی در آلودهترین جام جهانی تاریخ
در حالی که فیفا با کمپینهای محیط زیستی از هواداران میخواهد برای نجات زمین «کارت سبز» بالا ببرند، اما ساختار پرهزینه و گسترده این تورنمنت، عملاً یک «کارت قرمز» مستقیم به طبیعت است.
به گزارش راویان به نقل از مشرق، فیفا در سالهای اخیر به عنوان بخشی از پیامهای تبلیغلاتی خود، شعار «کارت سبز برای سیاره زمین» را تبلیغ کرده و هواداران، بازیکنان و فدراسیونها را به تعهد به اقدامات سازگار با محیط زیست تشویق کرده است؛ آن هم در شرایطی که فوتبال ادعا دارد در مسیر آگاهیبخشی نسبت به تغییرات اقلیمی پیشگام است.
با این حال، هر چه به جام جهانی ۲۰۲۶ نزدیکتر میشویم، این کمپین بیشتر شبیه به این به نظر میرسد که در یک جت خصوصی، نیهای قابل بازیافت توزیع کنید.
اکنون پیشبینی میشود که این تورنمنت در ایالات متحده، کانادا و مکزیک به مخربترین جام جهانی تاریخ از نظر زیستمحیطی تبدیل شود. این مسابقات صرفاً بزرگترین یا تجاریترین تورنمنت نیست، بلکه آلایندهترین آنهاست.
پژوهشگران موسسه «دانشمندان برای مسئولیت جهانی» تخمین میزنند که این رقابتها میتواند حدود ۹ میلیون تن گاز دیاکسید کربن تولید کند که تقریباً دو برابر میانگین ردپای کربنی جامهای جهانی اخیر است. در بدترین سناریوهای سفر، میزان انتشار گازهای گلخانهای تنها در بخش هوانوردی میتواند به ۱۳.۷ میلیون تن برسد.

این اتفاق، پیامد غیرقابل اجتناب تورنمنتی است که به نمادی از جاهطلبی و اصرار فوتبال برای توسعه بیوقفه تبدیل شده است؛ تیمی بیشتر، بازیهای بیشتر، پروازهای بیشتر، اسپانسرهای بیشتر و در نهایت مصرفگرایی بیشتر.
نسخه ۲۰۲۶ به جای ۳۲ تیم با حضور ۴۸ تیم برگزار میشود و به ۱۰۴ مسابقه افزایش مییابد که ۴۰ بازی بیشتر از فرمت قبلی است. این بازیها همچنین در سراسر یک قاره پهناور پخش خواهند شد.
اینکه بحران اقلیمی فوتبال از طریق زیادهخواهی رقم میرسد، یک پارادوکس نمادین است. این ورزش سالهاست به همه میگوید که اهمیت زیادی برای پایداری محیط زیست قائل است، اما همزمان مسابقاتی را طراحی میکند که هواداران را مجبور میکند در گرمای تابستان از ونکوور به میامی و از آنجا از طریق مکزیکوسیتی پرواز کنند.
بر اساس تحلیل بیبیسی اسپورت، یک هوادار انگلیس که تمام مراحل حذفی را تا فینال دنبال میکند، میتواند به تنهایی حدود ۳.۵ تن گاز دیاکسید کربن تولید کند. این میزان تقریباً معادل گرم کردن یک خانه متوسط در بریتانیا برای بیش از یک سال و نیم است.

این ارقام تنها مشتی نمونه خروار از تورنمنتی است که انتظار میرود میلیونها هوادار، مهمانان شرکتی، گروههای رسانهای و شرکای تجاری را به سفر وا دارد.
این دقیقاً همان جایی است که پیام «کارت سبز برای سیاره زمین» زیر بار تناقضات خود فرو میریزد. کمپینهای محیط زیستی فیفا از هواداران میخواهند بازیافت کنند، از حملونقل عمومی بهره ببرند و پایدار فکر کنند؛ اما نهاد حاکم بر فوتبال همزمان ساختاری را برای مسابقات ایجاد کرده که پروازهای طولانیمدت و انبوه را غیرقابل اجتناب میکند.
هیچ مقدار از ظروف همبرگر قابل کمپوست در فمزونها نمیتواند تورنمنتی را که به سفرهای هوایی بینقارهای وابسته است، جبران کند.

تقابل شعارهای زیستمحیطی با واقعیتهای تلخ اقلیمی
انتقادها از این جهت تندتر شده که فوتبال دهه گذشته را به شدت صرف برندسازی خود به عنوان یک ورزش آگاه به مسائل محیط زیستی کرده است. باشگاهها اهداف کربنصفر را اعلام میکنند، نهادهای حاکمیتی استراتژیهای اقلیمی منتشر میسازند و شبکههای تلویزیونی پوشش مسابقات را با پیامهای تبلیغاتی پر میکنند.
اما در نهایت مهمترین رویداد این ورزش، شبیه به یک آزمون بحران اقلیمی از راه میرسد.
حتی شرایط فیزیکی که در انتظار بازیکنان و هواداران است نیز به بخشی از این سناریوی اقلیمی تبدیل شده است. مطالعات متعددی که پیش از مسابقات منتشر شده، هشدار دادهاند که شرایط گرمای خطرناک میتواند بازیها را در چندین شهر میزبان تحت تاثیر قرار دهد.
تحقیقات مربوط به سنجش دمای مرطوب—شاخص ترکیبی دما، رطوبت و تابش خورشیدی که برای ارزیابی خطر استرس گرمایی استفاده میشود—نشان میدهد که ممکن است بیش از ۲۶ مسابقه در شرایطی فراتر از سطوح ایمنی توصیهشده برگزار شود.
میامی به یک دغدغه ویژه تبدیل شده است؛ چرا که پیشبینیها نشان میدهند هر مسابقه جام جهانی در این شهر میتواند از آستانه خطر گرما برای بازیکنان و هواداران فراتر رود. در مقایسه با آخرین جام جهانی به میزبانی ایالات متحده در سال ۱۹۹۴، تعداد مسابقاتی که انتظار میرود از معیارهای بحرانی گرما عبور کنند، به دلیل تغییرات اقلیمی به شدت افزایش یافته است.
فوتبال اکنون در موقعیت عجیبی قرار گرفته است؛ از یک سو تورنمنتهایی برگزار میکند که سلامت اقلیم را به خطر میاندازند و از سوی دیگر باید با پیامدهای تغییرات اقلیمی در درون همان مسابقات دستوپنجه نرم کند.

تناقض مالی فیفا؛ از حامیان نفتی تا اتهام پنهانکاری
موضوع حامیان مالی نیز علامت سؤال بزرگی را روی تمام این ماجرا ایجاد کرده است. شراکت جنجالی فیفا با غول انرژی عربستان، یعنی آرامکو، انتقاد شدید فعالان محیط زیست و بازیکنان را برانگیخته است. سال گذشته بیش از ۱۰۰ فوتبالیست زن به طور علنی به این قرارداد اعتراض کردند و استدلال کردند که این معامله به طور اساسی ادعاهای فیفا در مورد پایداری محیط زیست را زیر سوال میبرد.
در اینجا هم این تناقض کاملاً به چشم میآید؛ سازمانی که طرح «کارت سبز» را تبلیغ میکند، از نظر مالی با یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان همسو شده است.
این یک مسیر کاملاً جدید برای فیفا نیست. اصرار این نهاد مبنی بر اینکه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر «کربنخنثی» بوده است، توسط کارشناسان اقلیمی به شدت رد شد و آنها برگزارکنندگان را متهم کردند که هزینه واقعی زیستمحیطی تورنمنت را بسیار کمتر از حد واقعی تخمین زدهاند.
اما شرایط در سال ۲۰۲۶ متفاوت به نظر میرسد، چون مقیاس کار بسیار بزرگتر و کتمان آن بسیار دشوارتر است. شما نمیتوانید یک ابررویداد ۱۰۴ مسابقهای در سطح یک قاره را به عنوان یک رویداد مسئولیتپذیر در قبال محیط زیست معرفی کنید، بدون اینکه حرفهایتان دور از واقعیت به نظر برسد.
فیفا به اقدامات جبرانی خود اشاره میکند؛ اینکه استادیومهای موجود تا حد زیادی بازسازی و دوباره استفاده میشوند، زیرساختهای حملونقل عمومی تقویت خواهند شد و برنامهریزی منطقهای بازیها با هدف کاهش برخی از سفرهای هوایی انجام میشود. استراحتهای خنککننده و پروتکلهای مدیریت گرما نیز برنامهریزی شدهاند.
با این حال، مشکل اصلی همچنان حلنشدنی باقی مانده است. خودِ تورنمنت بیش از حد بزرگ و از نظر جغرافیایی بیش از حد پراکنده است که بتوان آن را با تعهدات جدی اقلیمی سازگار کرد.

این همان حقیقت تلخی است که زیر تمام این تمرینات برندسازی و شعارهای پایداری نهفته است. نهادهای حاکم بر فوتبال همچنان به گونهای رفتار میکنند که گویی مسئولیتپذیری زیستمحیطی چیزی است که میتوان آن را به سادگی روی رشد تجاری بیپایان سوار کرد.
جام جهانی ۲۰۲۶ هنوز هم میتواند لحظات ماندگار، گلهای فراموشنشدنی و اتمسفرهای شگفتانگیزی خلق کند. این مسابقات قطعاً رکوردهای بینندگان را خواهد شکست و میلیاردها دلار درآمد به همراه خواهد داشت.
اما در حالی که فیفا از دنیای فوتبال میخواهد کارت سبزی برای سیاره زمین بالا ببرد، مسابقات خودشان به واضحترین سند تبدیل شدهاند که نشان میدهد این ورزش هنوز نمیتواند پایداری محیط زیست را فدای توسعهطلبی خود نکند.
منبع: وان فوتبال
روایتی از اولین حضور پله در جام جهانی؛ جادوگری که قرار بود دیپورت شود! +فیلم
اسطوره فقید برزیلی در حالی درخشش در فوتبال را از جام جهانی ۱۹۵۸ آغاز کرد که روانشناس برزیل به سرمربی این تیم توصیه کرده بود به دلیل سن کم، این بازیکن ۱۷ ساله را به جام جهانی نبرد.
در حالی جام جهانی ۲۰۲۶ از ۲۱ خرداد آغاز میشود که این اولین جام جهانی است که با توجه به درگذشت پله در زمستان ۴ سال پیش، در غیاب او برگزار میشود.
روزنامه عربستانی الشرق الاوسط در گزارشی به اولین حضور پله در جام جهانی پرداخته است. جام جهانی ۱۹۵۸، اولین رقابتی بود که نام پله را به گوش دنیا رساند و کمتر کسی فکرش را میکرد که این بازیکن ۱۷ ساله تبدیل به بزرگترین فوتبالیست جهان شود، تبدیل به تنها بازیکنی که ۳ بار قهرمان جام جهانی شده است.
این در حالی بود که روانشناس تیم ملی برزیل به ویسنته ویولا، سرمربی تیم، اطلاع داد که پله در ۱۷ سالگی به اندازه کافی بالغ نیست که در جام جهانی ۱۹۵۸ بازی کند. ویولا غریزی پاسخ جالبی داد و گفت: ممکن است حق با تو باشد، اما چیزی از فوتبال نمیدانی.
پله اما با وجود توصیه آن روانشناس در این مسابقات شرکت کرد و سلسائو را به اولین عنوان قهرمانی تاریخ خود رساند و در مسیر تبدیل شدن به پادشاه فوتبال قرار گرفت.
پله در جام جهانی ۱۹۵۸ در بازی دور اول مقابل اتحاد جماهیر شوروی بازی کرد و سپس تنها گل مرحله یک چهارم نهایی مقابل ولز را به ثمر رساند. او با هت تریک خود نقش کلیدی در پیروزی ۵-۲ مرحله نیمه نهایی مقابل فرانسه داشت و سپس در فینال مقابل سوئد (۵-۲) با زدن دو گل درخشید.
پله با ۱۷ سال و ۲۴۹ روز، جوانترین بازیکنی شد که جام جهانی را برنده شده است و برزیل اولین کشوری شد که خارج از قاره خود، با سیستم انقلابی ۴-۲-۴، به جای ۵-۳-۲ سنتی یا ۳-۴-۳، با تکیه بر بازی پویا از طریق جناحین، این عنوان را به دست آورد.
پائولو آمارال، مربی بدنسازی، درباره پله گفت: او میتوانست با پای چپ و راست خود شوت بزند و به محض اینکه توپ را لمس میکرد، دید پیشبینیکنندهای نسبت به همه چیز داشت. او فوقالعاده بود.
پله درباره گل باشکوه خود مقابل ولز در این مسابقات که اولین گل از ۱۲ گل او در جام جهانی بود، گفته است: فکر میکنم این خاطرهانگیزترین گل دوران حرفهای من است.
کلیف جونز، وینگر ولزی، گفت: ما چیزی در مورد پله نمیدانستیم. ما روی گارینشا و دیدی تمرکز کرده بودیم. این بچه ۱۷ ساله که بود؟ ما نمیدانستیم. اما بعد از بازی فهمیدیم چه بازیکنی است.
آرژانتین، تیم کاپیتانها/ مسی رکورد مارادونا را شکست
لیونل مسی در ششمین جام جهانی خود (و چهارمین دوره متوالی به عنوان کاپیتان)، رکورد دیگو مارادونا (کاپیتانی در سه دوره) را پشت سر گذاشت و به اسطورهای بینظیر در تاریخ فوتبال آرژانتین تبدیل شد. با این حال، نکته قابل توجه در تیم ملی آرژانتین برای جام جهانی ۲۰۲۶، نه تنها رهبری مسی، بلکه حضور کاپیتانهای باشگاهی متعدد در این تیم است.
به گزارش راویان به نقل از مشرق، لیونل مسی در ششمین جام جهانی خود (چهارمین دوره متوالی به عنوان کاپیتان) در ترکیب تیم ملی کشورش به میدان خواهد رفت. او با این کار، رکورد دیگو مارادونا – که سه بار متوالی کاپیتان آرژانتین بود – را پشت سر گذاشت اما چیزی که این نسل را منحصر به فرد میکند، فقط رهبری مسی نیست بلکه تیمی است که او را احاطه کرده است.
تیم ملی آرژانتین مملو از رهبران (کاپیتانهای باشگاههای خود) است که زیر نظر تنها کاپیتانی که هیچکس در موردش بحث نمیکند، جمع شدهاند.
زمانی که مسی رهبری را پذیرفت
سرجیو باتیستا، قهرمان جام جهانی مکزیک ۱۹۸۶ و سرمربی اسبق تیمهای جوانان آرژانتین، در مورد تکامل رهبری مسی به روزنامه ناسیون گفت: «وقتی مسی بالغ شد، دید که نوبت او است و شروع کرد. او منتظر زمان مناسب ماند و وقتی دید که زمان رهبری این پسران است، دست به کار شد. مسی بسیار باهوش است و کاپیتانی نیست که فقط سر و صدا به پا کند.»
مسی کاپیتانی تیم ملی آرژانتین را در سپتامبر ۲۰۱۱ (پس از خاویر ماسکرانو) به ارث برد و از آن زمان تاکنون کاپیتان تیم ملی کشورش بوده است.
سایر کاپیتانهای حاضر در تیم آرژانتین:
نیکولاس اوتامندی: (کاپیتان بنفیکا)
لائوتارو مارتینس: (کاپیتان اینتر میلان)
لئاندرو پاردس: (کاپیتان بوکاجونیورز)
کریستین رومرو: (کاپیتان تاتنهام)
امیلیانو مارتینس: (کاپیتان دوم استون ویلا)
لیساندرو مارتینس: با وجود مصدومیتها، در منچستریونایتد جایگاه خود را به عنوان رهبر تثبیت کرده است.
نیکولاس تاگلیافیکو: در لیون، زمانی که کاپیتان اصلی حضور ندارد، بازوبند را بر بازو میبندد.
لئوناردو بالردی: تا قبل از تغییر مربی، کاپیتان مارسی بود.
انسو فرناندس: در چلسی، زمانی که ریس جیمز در زمین نیست، بازوبند را میبندد.
برد آرسنال، فرار تاتنهام از سقوط و خداحافظی تلخ پپ
هفته سی و هشتم فوتبال لیگ برتر انگلیس با برد آرسنال و منچستریونایتد، توقف لیورپول و شکست منچسترسیتی پیگیری شد.
به گزارش راویان به نقل از مشرق، فصل ۲۰۲۵-۲۰۲۶ رقابتهای فوتبال لیگ برتر انگلیس، عصر امروز با برگزاری ۱۰ دیدار به پایان رسید و تکلیف سهمیهها و همچنین تیمهای سقوط کننده مشخص شد.
در یکی از بازیهای مهم هفته سی و هشتم، تیم آرسنال که هفته گذشته قهرمانیاش را مسجل کرد، در خانه کریستال پالاس به برتری ۲ بر یک رسید و فصل را با کسب بیست و ششمین برد خود به پایان رساند.
در این بازی گابریل ژسوس در دقیقه ۴۲ و نونی مادوئکه در دقیقه ۴۸ برای آرسنال و ژان فیلیپ ماتتا در دقیقه ۸۹ برای میزبان گلزنی کردند.
در دیگر بازی مهم امروز تیم منچسترسیتی در ورزشگاه اتحاد ۲ بر یک به استون ویلا باخت. آنتوان سمنیو در دقیقه ۲۳ برای سیتی و اولی واکتینز در دقایق ۴۷ و ۶۱ برای میهمان موفق به گلزنی شدند.
این آخرین دیداری بود که پپ گواردیولا روی نیمکت سیتی نشست. این مربی اسپانیایی با این شکست خانگی به حضور ۱۰ سالهاش در تیم آبیپوش شهر منچستر پایان داد.
امروز همچنین تیم منچستریونایتد در خانه برایتون ۳ بر صفر پیروز شد. پاتریک دورگو، برایان امبئومو و برونو فرناندز برای شیاطین سرخ گلزنی کردند. برونو فرناندز در این بازی یک پاس گل هم داد تا تعداد پاس گلهایش را به عدد ۲۱ برسد و از رکورد تیری آنری و کوین دیبروینه عبور کند و تاریخساز شود.
امروز یک بازی مهم نیز در ورزشگاه تاتنهام برگزار شد؛ جایی که این تیم با گل دقیقه ۴۲ پالینیا از سد اورتون گذشت و با ۴۱ امتیاز بقایش را در لیگ برتر قطعی کرد. اگر تاتنهام در این بازی شکست میخورد، به دسته پایینتر سقوط میکرد.
بدین ترتیب تیمهای آرسنال، منچسترسیتی، منچستریونایتد، استون ویلا و لیورپول راهی لیگ قهرمانان اروپا شدند، بورنموث و ساندرلند به لیگ اروپا راه یافتند، برایتون به پلیآف لیگ کنفرانس رفت و تیمهای وستهام، برنلی و وولوز نیز به دسته اول سقوط کردند.
نتایج کامل بازیهای هفته سی و هشتم به شرح زیر است:
* کریستال پالاس یک – آرسنال ۲
* منچسترسیتی یک – استون ویلا ۲
* برایتون صفر – منچستریونایتد ۳
* لیورپول یک – برنتفورد یک
* برنلی یک – وولوز یک
* تانهام یک – اورتون صفر
* وستهام ۳ – لیدز صفر
* ساندرلند ۲ – چلسی یک
* فولام ۲ – نیوکاسل صفر
* ناتینگهام فارست یک – بورنموث یک











































